دوره 24، شماره 74 - ( 7-1403 )                   جلد 24 شماره 74 صفحات 428دوره414فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nabi zadeh H, Cheraghi E, Moosavi Nadoshan S M. (2024). Factors and stimuli affecting the conversion of urban and rural places to tourism brands (Study: Guilan province). jgs. 24(74), 414-428. doi:10.61186/jgs.24.74.23
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4114-fa.html
نبی زاده حبیبه، چراغی الهام، موسوی ندوشن سید معین. عوامل و محرکهای موثر بر تبدیل مکان های شهری و روستایی به برندهای گردشگری (مورد مطالعه: استان گیلان) تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1403; 24 (74) :428-414 10.61186/jgs.24.74.23

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4114-fa.html


1- کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران، دانشگاه آزاد ، habibeh.nabizadeh99@gmail.com
2- الهام چراغی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و مدرس دانشگاه بین المللی گردشگری و میراث فرهنگی جاده ابریشم سمرقند، ازبکستان،
3- عضو هیات علمی،گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران،
چکیده:   (3924 مشاهده)
توجه به عوامل موثر بر تبدیل مکان­ها و مقاصد به برند گردشگری از پیش­نیازهای توسعه گردشگری هر منطقه می­باشد. چرا که این عوامل نقش مهمی در تبدیل مقاصد به برند گردشگری دارند و از سوی دیگر تبدیل یک مقصد به برند گردشگری خود نیز عاملی برای توسعه هرچه بیشتری گردشگری در مقاصد است. با توجه به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل و محرک­های موثر بر افزایش تبدیل مناطق شهری و روستایی به برند گردشگری در استان گیلان انجام گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن ترکیبی است. ابزار گردآوری داده­ها و اطلاعات پرسش­نامه و مصاحبه می­باشد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری در استان گیلان می­باشد که با روش نمونه­گیری هدفمند، 50 کارشناس به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای پاسخگویی به سوالات پژوهش از مدل لجستیک باینری و تحلیل کیفی استفاده شد. نتایج  پژوهش گویای آن است که ارتباط خطی و معنی­داری به عوامل و محرک­های مورد نظر تحقیق با تبدیل مکان­های شهری و روستایی به برند گردشگری وجود داشته است. همچنین نتایج نشان داد که از میان عوامل پنجگانه مورد نظر تحقیق، سه عامل تنوع فرصت­های شغلی، فرهنگ و دارایی­های طبیعی و زیرساخت­های محلی بیشترین اثرات را بر تبدیل مناطق شهری و روستایی در استان گیلان به برند گردشگری داشته­اند.
متن کامل [PDF 1167 kb]   (612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی توریسم

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)