دوره 15، شماره 38 - ( 1-1394 )                   جلد 15 شماره 38 صفحات 140دوره119فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


1- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی، دانشگاه محقق اردبیلی ، Vheidari56@Gmail.com
2- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (2687 مشاهده)
امروزه مشارکت و توسعه به عنوان دو عنصر مرتبط و مکمل همدیگر مطرح می­باشد زیرا به اعتقاد صاحب­نظران افزایش میزان مشارکت به عنوان یکی از نشانه­های توسعه مطرح است و در این بین توجه به نیازهای آموزشی و مهارتی روستائیان می­تواند میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی را افزایش دهد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ظرفیت­سازی آموزشی بر میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی و به روش پیمایشی صورت گرفته است؛ بنابراین از نوع پژوهش­های توصیفی- تحلیلی بوده است. جامعه­ی آماری این پژوهش 49901 نفر ساکن 29 روستای شهرستان بناب جامعه­ی آماری این پژوهش را تشکیل می­باشد که از این میان بر اساس فرمول کوکران و به صورت تصادفی 400 نفر به عنوان تعداد نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظر پانل متخصصان در سطح خیلی خوب و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره نشان می­دهد که از بین متغیرهای ظرفیت­سازی آموزشی میزان استفاده از خدمات مشاوره، رضایت از خدمات آموزش و میزان مطالعه کتاب با میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی رابطه­ی مثبت و معنی­دار وجود دارد. همچنین در آزمون رگرسیون چند متغیره خطی متغیرهای مربوط به ظرفیت­سازی آموزشی توانایی تبیین 87 درصد از تغییرات مربوط به میزان مشارکت روستائیان در فعالیت­های عمرانی را دارند. بنابراین به منظور توانمند ساختن جوامع روستایی جهت مشارکت فعال در عمران و آبادانی روستا، اقدام به تقویت ظرفیت­های آموزشی از طریق آموزش و مشاوره مستقیم نمود.
متن کامل [PDF 742 kb]   (720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.