دوره 23، شماره 70 - ( 7-1402 )                   جلد 23 شماره 70 صفحات 176دوره157فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای معماری، گروه معماری و شهرسازی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دماوند،تهران، ایران ، Hadikaboli@damavandiau.aac.ir
3- استادیار معماری، عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (2323 مشاهده)
یکی از ویژگی های اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. پژوهشگران معتقدند آموزش خلاقیت بر افزایش آن مؤثر است. در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مولفه های فراشناختی خلاقیت در زمینه کارگاه‌های آموزش طراحی با دست آزاد در رشته مهندسی معماری پرداخته‌ایم و هدف‌ پژوهش تاثیر سیستم های آموزشی بر میزان خلاقیت دانشجویان است. جامعه آماری متشکل ازکلیه دانشجویان ترم اول معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانبود. نمونه آماری پژوهش حاضر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای که شامل هشتاد نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بود انتخاب شدند.پرسشنامه شصت سوالی خلاقیت تورنس،که در غالب طیف لیکرت بود؛ و چهار مولفه سیالی، ابتکار، انعطا‌ف پذیری و بسط را در بر می‌گیرد، استفاده شده است. در این پژوهش به منضور دستیابی به اهداف مدنظر از آزمون ضریب همبستگی و آزمون‌ tگروه‌های مستقل در محیط نرم افزار spss به بررسی فرضیه­های پژوهش پرداخته شد. نتایج از این قرار است که روش تدریس درس طراحی با دست آزاد در افزایش میزان خلاقیت دانشجویان کارشناسی تاثیر دارد. میزان ابتکار، سیالی، بسط و انعطاف پذیری در بین دانشجویانی که در این روش حضور داشته‌اند، بیش از دانشجویانی که در روش تدریس معمول حضور داشته‌اند،می‌باشد.همچنین از میزان خلاقیت بیشتریبرخوردارند.  علاوه براین مشخص شد که در هر دو روش تدریس، بین چهار مولفه خلاقیت با میزان خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که هر یک باعث ارتقا خلاقیت می‌شوند.
 
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 538 kb]   (358 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/10/20 | پذیرش: 1399/2/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.