nabi zadeh H, Cheraghi E, Moosavi Nadoshan S M. Factors and stimuli affecting the conversion of urban and rural places to tourism brands (Study: Guilan province). jgs 2024; 24 (74) :414-428
URL:
http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4114-fa.html
نبی زاده حبیبه، چراغی الهام، موسوی ندوشن سید معین. عوامل و محرکهای موثر بر تبدیل مکان های شهری و روستایی به برندهای گردشگری (مورد مطالعه: استان گیلان). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1403; 24 (74) :414-428
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4114-fa.html
1- کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران ، habibeh.nabizadeh99@gmail.com
2- الهام چراغی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و مدرس دانشگاه بین المللی گردشگری و میراث فرهنگی جاده ابریشم سمرقند، ازبکستان
3- عضو هیات علمی،گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران
چکیده: (3615 مشاهده)
توجه به عوامل موثر بر تبدیل مکانها و مقاصد به برند گردشگری از پیشنیازهای توسعه گردشگری هر منطقه میباشد. چرا که این عوامل نقش مهمی در تبدیل مقاصد به برند گردشگری دارند و از سوی دیگر تبدیل یک مقصد به برند گردشگری خود نیز عاملی برای توسعه هرچه بیشتری گردشگری در مقاصد است. با توجه به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل و محرکهای موثر بر افزایش تبدیل مناطق شهری و روستایی به برند گردشگری در استان گیلان انجام گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن ترکیبی است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری در استان گیلان میباشد که با روش نمونهگیری هدفمند، 50 کارشناس به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای پاسخگویی به سوالات پژوهش از مدل لجستیک باینری و تحلیل کیفی استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که ارتباط خطی و معنیداری به عوامل و محرکهای مورد نظر تحقیق با تبدیل مکانهای شهری و روستایی به برند گردشگری وجود داشته است. همچنین نتایج نشان داد که از میان عوامل پنجگانه مورد نظر تحقیق، سه عامل تنوع فرصتهای شغلی، فرهنگ و داراییهای طبیعی و زیرساختهای محلی بیشترین اثرات را بر تبدیل مناطق شهری و روستایی در استان گیلان به برند گردشگری داشتهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی توریسم