Journal of Applied Research in Geographical Sciences
نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی
jgs
Literature & Humanities
http://jgs.khu.ac.ir
1
admin
2228-7736
2588-5138
10.61186/jgs
fa
jalali
1402
4
1
gregorian
2023
7
1
23
69
online
1
fulltext
fa
توسعه شناخت فضای جغرافیایی از طریق تجربیات معمارانه (نمونه موردی: بررسی شناخت فضایی دانش آموزان دبستانی شهر تهران)
Developing the geographical space cognation through architectural experiences (Case study: A study of spatial cognation of primary school students in Tehran)
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">از آنجایی که فضای جغرافیایی یک فضای ذهنی است، به دلیل تفاوت شناخت فضایی افراد مختلف، ادراک آن، از فردی به فرد دیگر قابل تغییر است. این شناخت وابسته به تجربیات فرد از محیط پیرامونش بوده و قابل آموزش می باشد. از سوی دیگر بهترین دوران برای این آموزش، سنین پایین است. اما این مسأله کمتر مورد توجه بوده است. لذا، هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تجربیات معمارانه از محیط پیرامون بر شناخت فضایی دانش آموزان در شهر تهران بود. این پژوهش به روش شبه آزمایش صورت گرفت. این امر از طریق سنجش فهم پرسپکتیو و توانایی مسیریابی دانش آموزان قبل و بعد از تجربیات معمارانه ار محیط پیرامون انجام شد. در این راستا، از پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. مدل مورد استفاده، آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه (آنکوا) بود. آزمون ها شامل سنجش شناخت فضایی از طریق ترسیم پرسپکتیو از منظر با روش کروکی از تصویر ذهنی منظر و تکالیف مسیریابی بود. برای سنجش اعتبار، از اعتبار صوری و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برای شناخت فضایی و ابعاد آن بالای۰/۷۰ است. معناداری در اثربخشی تجربیات معمارانه از محیط پیرامون در فهم پرسپکتیو و توانایی مسیریابی که جزئی از شناخت فضایی هستند، توسعه شناخت دانش آموزان از فضای جغرافیایی را نشان داد.</div>
<div style="text-align: justify;">Since geographical space is a subjective space, due to the difference in the spatial cognation of different people, its perception can be changed from person to person. This cognation depends on the person's experiences of the environment and can be taught. On the other hand, the best age for this training is childhood. But this issue has received less attention. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of architectural experiences from the environment on the spatial cognation of students in Tehran. This research was conducted by quasi-experimental method. This was done by measuring the students' perspective perception and wayfinding ability before and after the architectural experiences of the environment. In this regard, pre-test and post-test were used together with the control group. The model used in this study was one-way analysis of covariance (ANOVA). The tests included measuring spatial cognation by perspective perspective drawing by sketching the landscape mental image and wayfinding tasks. For validity measurement, face validity was used and for reliability measurement, Cronbach's alpha was used, which is higher than 0.70 for spatial cognation and its dimensions. Significance in the effectiveness of architectural experiences of the environment in understanding the perspective and the wayfinding ability that are part of spatial knowledge, showed the development of students' cognation of geographical space.</div>
فضای جغرافیایی, محیط, شناخت فضایی, پرسپکتیو, مسیریابی
Geographical space, Environment, Spatial cognation, Perspective, Wayfinding
363
379
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4334-1&slc_lang=fa&sid=1
Nasim
Majidizanjani
نسیم
مجیدی زنجانی
Arch.majidi92@gmail.com
100319475328460018604
100319475328460018604
No
Department of Architecture, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Mostafa
Mokhtabad Emraei
مصطفی
مختاباد امرئی
mokhtabm@modares.ac.ir
100319475328460018605
100319475328460018605
Yes
Department of Art, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Iraj
Etessm
ایرج
اعتصام
i.etessam@srbiau.ac.ir
100319475328460018606
100319475328460018606
No
Department of Architecture, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران