دوره 4، شماره 10 - ( تابستان ـ زمستان- 1385 )                   جلد 4 شماره 10 صفحات 45-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari J, Rezaei R. The comparison between Jamalodin Mohammad Ardestani's Yousef Nameh and Jami's Yousef and Zuleykha. Journal title 2006; 4 (10) :19-45
URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-820-fa.html
صفری جهانگیر، رضایی روشنک. مقایسه یوسف‌نامه جمال‌الدین محمد اردستانی و یوسف و زلیخای جامی. عنوان نشریه. 1385; 4 (10) :19-45

URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-820-fa.html


1- دانشگاه شهر کرد ، safari-j@lit.sku.ac.ir
2- دانشگاه شهرد کرد
چکیده:   (8476 مشاهده)

قصه و قصه‌پردازی یکی از دست‌مایه‌های ارزشمند شاعران و نویسندگان در طول تاریخ ادب فارسی بوده است و در این میان قصه‌های مشهور که جذابیت خاصی داشته، بارها در قالب نظم و نثر روایت شده و برای بیان مضامین عاشقانه و عارفانه مورد استفاده قرار گرفته‌ است. قصه سرگذشت حضرت یوسف که در قرآن به "احسن‌القصص" مشهور است، یکی از داستان‌های بسیار زیبا و دل‌انگیز ادب فارسی است که بارها شاعران و نویسندگان به آن پرداخته‌اند و از جنبه‌های گوناگون بدان نگریسته‌اند. دو تن از راویان مهم این داستان که در قرن نهم در دوره تیموری می‌زیسته‌اند، یکی جمال‌الدین محمد اردستانی و دیگری جامی، این داستان را با عنوان یوسف‌نامه و یوسف و زلیخا به نظم کشیده‌اند. از آن‌جا که تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در ساختار کلی داستان و شیوه روایت و برداشت‌ها و نتایج در این دو اثر قابل توجه است، در این مقاله تلاش شده این دو اثر ارزشمند با یکدیگر مقایسه شود و ضمن معرفی این دو اثر به‌ویژه یوسف‌نامه که شهرت کمتری دارد، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها از جنبه‌های گوناگون بیان گردد.

متن کامل [PDF 218 kb]   (973 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

فهرست منابع
1. اردستانی، جمال‌الدین محمد. (1385). یوسف‌نامه (کشف‌الارواح). به تصحیح روشنک رضایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.
2. جامی خراسانی، نورالدین عبدالرحمن بن احمد. (1366). مثنوی هفت اورنگ. به تصحیح و مقدمه آقا مرتضی مدرس گیلانی. سعدی.
3. رفیعی مهرآبادی، ابوالقاسم. (1342). آتشکده اردستان. تهران: آتشکده و اتحاد.
4. زاهدی، زین‌الدین جعفر. (1347). ماه کنعان. مشهد: دانشگاه مشهد.
5. زرین‌کوب، عبدالحسین. (1357). جستجو در تصوف ایران. تهران: امیرکبیر.
6. سادات ناصری، سید حسن و منوچهر دانش پژوه. (1369). هزار سال تفسیر فارسی. تهران: البرز.
7. شیرازی، محمدمعصوم. (1339). طرائق الحقایق. تصحیح محمدجعفر محجوب. تهران: کتابخانه بارانی.
8. صفا، ذبیح الله. (1368). تاریخ ادبیات ایران.جلد چهارم. تهران: فردوس.
9. طوسی، احمدبن محمد بن زید. (1345). جامع الستین. به اهتمام محمد روشن. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
10. غزالی، محمد. (1382). حسن یوسف (تفسیر امام محمد غزالی از سوره یوسف). ترجمه مسعود انصاری. تهران.
11. غلامرضایی، محمد. (1370). داستان‌های غنایی منظوم. تهران: فردابه.
12. یاحقی، محمد جعفر. (1369). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: سروش.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات و تحقيقات ادبی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Literary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb