Volume 8, Issue 21 (9-2021)                   2021, 8(21): 119-145 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Islamic Azad University, Roudsar and Amlash branch , pouranalizadeh1@yahoo.com
Abstract:   (1266 Views)
Since children's fiction is a good ground for achieving the goals of thinking education programs, it has been welcomed by education systems. Lippmann is considered to be the originator of philosophy for children. His innovation brought about a fundamental change in the way of education, which was very well received. For this reason, in this article, the content of the Iranian stories of the age group "D" (seventh, eighth and ninth periods) has been adapted to the skills and components of Lippmann's philosophical thought. The statistical population of the article includes Iranian story books that have been written for children and adolescents of Dal age group (seventh, eighth and ninth period) in the years 1986 to 2016 and have received publishing permission. The method of this research is descriptive-analytical. The results show that some of the components of Lippmann's philosophical thought have been studied in Iranian fiction books, such as One Thousand and One Nights, Fairy Tales, Wolf Parties, etc. Like searching for reasons in a given situation, research question design, causal explanation, inference and goal setting are most common. On the other hand, they are weak in some other skills, such as evaluating the reasons presented, liquidity, etc .; And components such as "term definition evaluation" and "error detection" were not found in them.
 
Full-Text [PDF 6281 kb]   (320 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special

References
1. اکبری، احمد و همکاران (1391) «فلسفه برای کودکان» (p4c). مضامین فلسفی در داستان‌های متون کلاسیک ادب فارسی». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال سوم. شماره 2: 1-17.
2. امیدی‌نیا، مریم، لیلا مکتبی‌فرد، و عصمت مؤمنی (1392) «بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در رمان‌های برگزیده نوجوان فارسی دهه 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال چهارم. شماره 1: 1-26.
3. ایروانی، شهین، و خدیجه مختاری (1390) «جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال دوم. شماره 1: 1-31.
4. پازوکی، فاطمه، و احمد حیدری (1390) «تبیین شاخص‌های فلسفی گفت‌وگو در فلسفه‌ورزی کودکان». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوم. شماره 2: 3-18.
5. جمال‌زاده، محمدعلی (1371) خلقیات ما ایرانیان. آلمان: نوید.
6. جوانبخت، مهرداد (1379) شرقی از چشم غربی؛ بررسی رفتار ایرانیان در آثار سفرنامه‌نویسان غربی. تهران: حیات نو.
7. خسرونژاد، مرتضی (1386) «تأملی بر هم‌نشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان». نوآوری‌های آموزشی. سال ششم. شماره 20: 110-124.
8. خسرونژاد، مرتضی (1389) معصومیت و تجربه. درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک. تهران: مرکز .
9. خسرونژاد، مرتضی (1390) چگونه توانایی اندیشیدن فلسفی کودکان را پرورش دهیم. مشهد: بهنشر.
10. رجبی، سوران (1391) «بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش‌آموزان». روان‌شناسی مدرسه. دوره اول. شماره 3: 27-48.
11. رشتچی، مژگان (1389) «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکر». تفکر و کودک. سال اول. شماره 2: 23-37.
12. سهرابی، راضیه، محبوبه البرزی، و فریبا خوشبخت (1392) «مقایسه افسانه‌های ایرانی، کتاب-های داستانی تصویری ایرانی و کتاب‌های داستانی تصویری خارجی برمبنای مؤلفه‌های تفکر فلسفی». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال چهارم. شماره 1 (پیاپی 7): 112-91.
13. فیشر، رابرت (1385) آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود صفایی‌مقدم و افسانه نجاریان. اهواز: رسش.
14. فیشر، رابرت (1388) آموزش و تفکر. ترجمه فروغ کیان‌زاده. اهواز: رسش .
15. لیپمن، متیو (1389) لیزا کودکی در مدرسه. ترجمه حمیده بحرینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
16. لیپمن، متیو و همکاران (1980) فلسفه در کلاس درس. ترجمه عبدالمهدی معرف‌زاده، سیدمنصور مرعشی، و علی شریفی (در دست چاپ).
17. متیوز، گرت. بی. (1387) «داستان‌های تفننی‌ـ‌ فلسفی». ترجمه روحیه نظری‌پور. در: دیگرخوانی‌های ناگزیر. به‌کوشش مرتضی خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان. 320-375.
18. مکتبی‌فرد، لیلا (1389) بررسی تناسب محتوای داستان‌های تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی "ج" با مهارت‌ها و مؤلفه‌های تفکر انتقادی. رساله دکتری دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه شهیدچمران اهواز.
19. مکتبی‌فرد، لیلا (1394) کودک داستان و تفکر انتقادی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
20. ملکیان، مصطفی (1385) آسیب‌شناسی فرهنگ ایرانی. تهران: شرق.
21. موسوی، مصطفی، و مونا سیفی (1392) «درک مطلب کودکان 8-12 سال از متون ادبی کهن». مجله ادب فارسی. دوره دوم. سال سوم. شماره 2: 133-152.
22. ناجی، سعید (1383) «گفت‌وگو با آن مارگارت شارپ». ترجمه مریم صدیقه میرزایی. کتاب ماه کودک و نوجوان. شماره 89: 12-19.
23. هرابی، راضیه، محبوبه البرزی، و فریبا خوشبخت (1392) «مقایسه افسانه‌های ایرانی، کتاب‌های داستانی تصویری ایرانی و کتاب‌های داستانی تصویری خارجی برمبنای مؤلفه‌های تفکر فلسفی». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال چهارم. شماره 1 (پیاپی 7): 91-112.
24. Matthews, Gareth. B (2009) » Philosophical Adventures in the Lands of Oz and Ev«. Journal of Aesthetic Education. v43 n2 p37-50. On ERIC available. [DOI:10.1353/jae.0.0042]
25. Nemorin, Selena (2008) the Poem as Beginning for a Community of Inquiry. A thesis submitted to the Faculty of Education in conformity with the requirements for the degree of Master of Arts Mount Saint Vincent University Halifax, Nova Scotia, Canada.
26. Pendlebury, Kathleen Sarah (2013) Cerebral Pleasures; Children's Literature and Philosophy. Submitted to the Dietrich School of Arts and Sciences Graduate School in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. University of Pittsburgh.
27. Wagner, Laura (2013) a quantitative content analysis of children's picturebooks. Department of Psychology, Ohio State University, Columbus, OH, USA. Front Psychol,4: 850. [DOI:10.3389/fpsyg.2013.00850]
28. Walker, Caren. M and Alison Gopnik (2014) »Learning to Learn from Stories: Children's Developing Sensitivity to the Causal Structure of Fictional Worlds«. Child Development. P: 1-9 [DOI:10.1111/cdev.12287]

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.