دوره 8، شماره 22 - ( 12-1400 )                   جلد 8 شماره 22 صفحات 67-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashiri Zirmanloo H. The Secondary Layer of Meaning in Epic The Case of “Rostam and Sohrab”. Journal title 2022; 8 (22) :47-67
URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-1999-fa.html
بشیری زیرمانلو حامد. نگاهی به معنای ثانوی در نوع حماسه با تأکید بر داستان رستم و سهراب. عنوان نشریه. 1400; 8 (22) :47-67

URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-1999-fa.html


دانشگاه ارومیه ، zirmaanloo@yahoo.com
چکیده:   (2040 مشاهده)
همان­گونه که زبان آثار حماسی مخصوص نوع ادبی حماسه است و باعث تمایز آن از دیگر انواع ادبی می­شود، معانی ثانوی نیز می­توانند به‌وضوح این تمایز را نشان دهند و کارکرد خاص خود را در فضا و زبان حماسی ظاهر کنند. در مقاله حاضر، برای نشان‌دادن این ویژگی معانی ثانوی در نوع حماسی، به بررسی داستان «رستم و سهراب» ازنظر فراوانی و تنوع معانی ثانوی و ارتباط آن با نوع ادبی حماسه پرداخته شده است. برای این منظور، ساختار نحوی تقدیم فعل در ابتدای مصراع در نظر گرفته شد. بیشترین تعداد معانی ثانوی حاصل از تقدیم فعل در این داستان متعلق به سه مورد تأکید بر فعل، اغراق و تعظیم، و قصد مؤکد است. نخستین‌بار است که معنای ثانوی قصد مؤکد در این مقاله معرفی می‌شود. معنای ثانوی قصد مؤکد به‌همراه تأکید بر فعل و اغراق و تعظیم ازنظر تعداد و نوع نشان‌دهنده وحدت و هماهنگی این معانی ثانوی با فضای کلی نوع ادبی حماسه است. امید است نتایج این پژوهش به روشن­ترشدن نقش معانی ثانوی در نوع ادبی حماسه بینجامد.


 
متن کامل [PDF 4640 kb]   (360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تاریخ ادبیات

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات و تحقيقات ادبی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Literary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb