دوره 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان- 1383 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 92-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه تربیت معلم ، h.abbasi@khu.ac.ir
چکیده:   (6989 مشاهده)

در این مقاله احمد علی سعید (ادونیس) تقابل خطابه با نوشتار را در فرهنگ اسلامی مطرح کرده است. در فرهنگ اسلامی اولین انقلاب نوشتاری نزول قرآن بوده است، أدونیس، دیالکتیک گفتار و نوشتار را در فرهنگ اسلامی به‌نیکی تبیین نموده است. او در این بیانیه، به تبیین جایگاه و منزلت خطابه به‌عنوان هنر گفتار می‌پردازد و آن را از زوایای مختلف بررسی می‌کند از جمله: جوهر خطابه؛ هدف، اهمیت و کارکردهای آن (آموزش و انگیزش)؛ اصول سه‌گانه خطابه؛ بررسی آناتومی خطبه و جایگاه آن پیش از اسلام و در عهد اسلامی، تأثیر خطابه بر اسلوب شعر و بلاغت عربی. در ادامه تفاوت‌های میان گفتار و نوشتار و عناصر سازنده نوشتار را برمی‌شمارد و در باره ویژگی‌ها و کارکردهای نوشتار توضیح می‌دهد و جمال شناسی خاص آن را که با جمال‌شناسی گفتار سخت متفاوت است، جستجو می‌کند.

واژه‌های کلیدی: نوشتار، گفتار، خطابه، جمال‌شناسی، شعر
متن کامل [PDF 217 kb]   (959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

فهرست منابع
1. ابن الاثیر، ضیاءالدین ابوالفتح نصرالله بن ابی الکرام محمد؛ المثل السائر فی ادب الکاتب و الشاعر (1-4)؛ تحقیق احمد الحوفی و بدوی طبانه؛ مصر، القاهره: مطبعه نهضه، 1959.
2. الجاحظ، ابوعثمان عمرو بن بحر؛ البیان و التبیین(1-4)؛ تحقیق عبدالسلام هارون؛ القاهره: مکتبه‌الخانجی، 1961.
3. القلقشندی، ابوالعباس احمد؛ صبح الاعشی فی کتابه الانشا؛ القاهره، 1961.
4. ابن الاثیر، ضیاءالدین ابوالفتح نصرالله بن ابی الکرام محمد؛ المثل السائر فی ادب الکاتب و الشاعر (1-4)؛ تحقیق احمد الحوفی و بدوی طبانه؛ مصر، القاهره: مطبعه نهضه، 1959.
5. الجاحظ، ابوعثمان عمرو بن بحر؛ البیان و التبیین(1-4)؛ تحقیق عبدالسلام هارون؛ القاهره: مکتبه‌الخانجی، 1961.
6. القلقشندی، ابوالعباس احمد؛ صبح الاعشی فی کتابه الانشا؛ القاهره، 1961.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.