Volume 1, Issue 1 (spring & summer- 2004)                   2004, 1(1): 93-112 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fotoohi M. Affection, Attitude, Poetic Imagery. Journal title 2004; 1 (1) :93-112
URL: http://jls.khu.ac.ir/article-1-806-en.html
Teacher Training , fotoohirud@yahoo.com
Abstract:   (6714 Views)
This article explores the relationship between poetic imagery, attitude, and affection, and presents three types of relationship between poet's mind and the object: Identity, equality penetration.
In the identity state', I the post' associates and sympathizes with the object (I.e., subject) and turns around it. In the equality state, 'I' synthesizes his feelings with the object, offering life, sense, and character to it. Finally, in the penetration, 'I' and the object melt into each other. These three states reveal the relative degrees of the relationship between the poet's essence and objects. Having done the abore, the author proceeds to attitude and considers it us man's hidden structure of the mind and character.
The great artists' works are affected by a dominant plot which creeps into the images, forms, content, and concepts of his works. This overriding idea is called attitude. The poet enjoying a creative personal attitude is marked as the one whose dominant plot over shadows his images and language. We may consider all those elements as clusters of the same macro metaphor, around which all structures and peripheral images turn. The discovery of this metaphor is regarded as the key to the artist's mind as well as his character.
 
 
Full-Text [PDF 208 kb]   (990 Downloads)    
Type of Study: Research |

References
1. ارنست، کارل؛ روزبهان بقلی؛ ترجمه مجدالدین کیوانی؛ تهران: نشر مرکز، 1377.
2. اخوان ثالث، مهدی؛ از این اوستا؛ چاپ هشتم، تهران: مروارید، 1369 الف.
3. اخوان ثالث، مهدی؛ زمستان؛ چاپ دهم، تهران: مروارید، 1369 ب.
4. اخوان ثالث، مهدی؛ سه دفتر، تهران: انتشارات زمستان، 1372.
5. الیافی، نعیم؛ تطور الصوره الفنیه فی الشعر العربی الحدیث؛ دمشق: اتحاد الکتاب العرب، 1983.
6. براهنی، رضا؛ طلا در مس؛ تهران: ناشر نویسنده، 1371.
7. پورنامداریان تقی؛ سفر در مه؛ تهران: زمستان،1374.
8. حافظ شیرازی؛ دیوان؛ به اهتمام محمد قزوینی و قاسم غنی؛ چاپ پنجم، تهران: زوّار، 1367.
9. خرمشاهی، بهاء الدین؛ حافظ نامه؛ چ 12، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،1380.
10. خلخالی، سید عبدالرحیم؛ حافظ نامه؛ تهران: انتشارات هیرمند، 1366.
11. خواجوی کرمانی؛ غزلیات؛ مرکز کرمان شناسی، 1370.
12. سپهری، سهراب؛ هشت کتاب؛ چاپ چهارم، تهران: کتابخانه طهوری، 1363.
13. شفیعی کدکنی؛ آیینه‌ای برای صداها؛ تهران: انتشارات سخن، 1376.
14. فتوحی، محمود؛ «تحلیل تصویر دریا در مثنوی»؛ پژوهشنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، ش31، پاییز 1380.
15. منوچهری دامغانی؛ دیوان؛ به‌کوشش دکتر محمد دبیرسیاقی، تهران: زوار، 1370.
16. مولوی، جلال الدین محمد؛ کلیات شمس تبریزی؛ تصحیح استاد فروزانفر؛ تهران: امیرکبیر، 1355.
17. ارنست، کارل؛ روزبهان بقلی؛ ترجمه مجدالدین کیوانی؛ تهران: نشر مرکز، 1377.
18. اخوان ثالث، مهدی؛ از این اوستا؛ چاپ هشتم، تهران: مروارید، 1369 الف.
19. اخوان ثالث، مهدی؛ زمستان؛ چاپ دهم، تهران: مروارید، 1369 ب.
20. اخوان ثالث، مهدی؛ سه دفتر، تهران: انتشارات زمستان، 1372.
21. الیافی، نعیم؛ تطور الصوره الفنیه فی الشعر العربی الحدیث؛ دمشق: اتحاد الکتاب العرب، 1983.
22. براهنی، رضا؛ طلا در مس؛ تهران: ناشر نویسنده، 1371.
23. پورنامداریان تقی؛ سفر در مه؛ تهران: زمستان،1374.
24. حافظ شیرازی؛ دیوان؛ به اهتمام محمد قزوینی و قاسم غنی؛ چاپ پنجم، تهران: زوّار، 1367.
25. خرمشاهی، بهاء الدین؛ حافظ نامه؛ چ 12، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،1380.
26. خلخالی، سید عبدالرحیم؛ حافظ نامه؛ تهران: انتشارات هیرمند، 1366.
27. خواجوی کرمانی؛ غزلیات؛ مرکز کرمان شناسی، 1370.
28. سپهری، سهراب؛ هشت کتاب؛ چاپ چهارم، تهران: کتابخانه طهوری، 1363.
29. شفیعی کدکنی؛ آیینه‌ای برای صداها؛ تهران: انتشارات سخن، 1376.
30. فتوحی، محمود؛ «تحلیل تصویر دریا در مثنوی»؛ پژوهشنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، ش31، پاییز 1380.
31. منوچهری دامغانی؛ دیوان؛ به‌کوشش دکتر محمد دبیرسیاقی، تهران: زوار، 1370.
32. مولوی، جلال الدین محمد؛ کلیات شمس تبریزی؛ تصحیح استاد فروزانفر؛ تهران: امیرکبیر، 1355.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Literary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb