Zanjan University , Behrooz_zhaleh@yahoo.com
Abstract: (9078 Views)
One of the basic approaches to the existing critiques of Sohrab Sepehri enumerates the linguistic, semantic, and artistic values and features originally derived from the Islamic mysticism. Two trends are quite discernible in these comments: proving the mystic nature of his thoughts and poems and, in contrast, rejection, refutation and even teasing the idea altogether. This paper, initially, states the problem and explains the affinity between Sepehri's poetry and Islamic mysticism. Then, a critical evaluative account of the views for and against Sepehri's alleged orientation towards Islamic mysticism is presented.
Type of Study:
Research |
References
1. آشوری، داریوش. (1375). باغ تنهایی. (یادنامه سهراب سپهری). به کوشش حمید سیاهپوش. تهران: سهیل.
2. ابراهیمیان، محمد. (1377). مهمانی در گلستانه با سهراب سپهری. تهیه و تنظیم نظام عباسی طالقانی. تهران: ویراستار.
3. براهنی، رضا. (1380). طلا در مس (در شعر و شاعری). تهران: زریاب.
4. جواهری گیلانی، محمدتقی (شمس لنگرودی). (1370). تاریخ تحلیلی شعر نو. تهران: مرکز.
5. سپهری، سهراب. (1363). اطاق آبی. به همراه دو نوشته دیگرِ سهراب، ویراسته پیروز سیار. تهران: سروش.
6. شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1377). ادوار شعر فارسی (از مشروطیت تا سقوط سلطنت). تهران: سخن.
7. شمیسا، سیروس. (1370). نگاهی به سپهری. تهران: مروارید.
8. عابدی، کامیار. (1379). از مصاحبت آفتاب (زندگی و شعر سهراب سپهری ـ به همراه کتابشناسی کامل سپهری). تهران: ثالث و یوشیج.