[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۲۵، شماره ۸۲ - ( مقالات منتشر شده ۱۳۹۶ ) ::
جلد ۲۵ شماره ۸۲ صفحات ۵۹-۳۷ برگشت به فهرست نسخه ها
فراز و فرود عطار در مقدمه منطق‌الطیر
شکرالله پورالخاص* ۱، روح الله شریفی۲ ، شهلا شریفی۳
۱- دانشگاه محقق اردبیلی ، pouralkhas@uma.ac.ir
۲- دانشگاه کرمانشاه
۳- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (۷۰۰۵ مشاهده)
منطق‌الطیر، شرح عشق انسان به خودشناسی و لقای پروردگار، مهم­ترین اثر عرفانی عطار در قالب تمثیل پرندگان است. مقدمه کتاب هرچند مختصر و مجزا از متن عرفانی است، به‌دلیل تداخل عرفان و تاریخ،­ اهمیت زیادی دارد. مورخ با حضور در زمان گذشته، جزءنگری، تحلیل حوادث و نقد شخصیت افراد تاریخی به کشف حقیقت علاقه‌مند و عارف ابن­الوقتی گریزان از سیاست و قضاوت است. با­وجوداین، تاریخ می­تواند، بهترین مؤید عرفان باشد، به‌شرط آنکه عارف به تاریخ روایی پشت نکند و در تحلیل تاریخ، از تعصب و حبّ‌وبغض برکنار بماند. در ابداع نمادهای عرفانی، بی­اعتنایی به حقایق تاریخ و زیرپا گذاشتن حدود عرفان قضاوت عارف را بی­اعتبار و او را گرفتار بحران استدلال می‌کند. عطار در مقدمه منطق­الطیر با ورود در حقایق تاریخی و جریان­های سیاسی جامعه اسلامی بعد از رحلت رسول‌اکرم(ص) و قضاوت افراد حقیقی بدون هیچ سند معتبر و استدلال قابل‌قبولی از اصول عرفانی عدول می­کند. هدف مقاله حاضر اثبات این ادّعا در مقدمه منطق­الطیر است.
واژه‌های کلیدی: پیامبر، عرفان، تاریخ، عشق، عطار
متن کامل [PDF 296 kb]   (۱۸۳۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
۱. قرآن مجيد
۲. ابن‌اثير، عزّالدين (۱۳۷۴) تاريخ كامل. به‌اهتمام سيدحسين روحاني. جلد سوم. تهران: اساطير.
۳. ابن‌خلدون (۱۳۶۳) تاريخ ابن‌خلدون. ترجمة عبدالمحمد آيتي. جلد اول. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
۴. احمدبن‌ابي‌يعقوب، ابن‌واضح يعقوبي (۱۳۷۸) تاريخ يعقوبي. ترجمة محمدابراهيم آيتي. جلد اول و دوم. تهران: علمي و فرهنگي.
۵. اديبي‌مهر، محمد (۱۳۸۶) تحليل اركان استعاره¬هاي پيچيدة نهج‌البلاغه. تهران: دانشگاه تهران.
۶. اميني‌نجفي، عبدالحسين (۱۳۶۸) الغدير. ترجمة محمدتقي واحدي. چاپ پنجم. تهران: کتابخانة بزرگ اسلامي.
۷. بغدادي، ابومنصورعبدالقاهر (۱۳۴۴) الفرق بين الفرق (در تاريخ مذاهب اسلام). به‌اهتمام محمدجواد مشكور. چاپ دوم. تهران: اميركبير.
۸. بهجت تبريزي، محمدحسين (۱۳۷۶) ديوان شهريار. چاپ هجدهم. تهران: زرين.
۹. پورنامداريان، تقي (۱۳۸۲) ديدار با سيمرغ. چاپ سوم. تهران: پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
۱۰. جريرطبري، محمد (۱۳۶۲) تاريخ طبري يا تاريخ الرّسل و الملوك. ترجمة ابوالقاسم پاينده. جلد چهارم. چاپ دوم. تهران: اساطير.
۱۱. جعفريان، رسول (۱۳۸۴) تاريخ تشيع در ايران. جلد اول و دوم. چاپ چهارم. قم: انصاريان.
۱۲. حافظ، شمس‌الدين محمد (۱۳۷۵) ديوان حافظ. بهاءالدّين خرمشاهي. چاپ دوم. تهران: نيلوفر.
۱۳. حسني، علي‌اكبر (۱۳۸۰) تاريخ اسلام. چاپ ششم. [بي جا]: دانشگاه پيام‌نور.
۱۴. حلبي، علي‌اصغر (۱۳۸۹) تأثير قرآن و حديث در ادبيات فارسي. چاپ هفتم. تهران: اساطير.
۱۵. رازي، نجم‌الدين (۱۳۸۷) مرصادالعباد. به اهتمام محمد امين رياحي. چاپ سيزدهم. تهران: علمي و فرهنگي.
۱۶. زرين¬کوب، عبدالحسين (۱۳۸۳) تصوّف ايراني در منظر تاريخي آن. ترجمة مجدالدين كيواني. تهران: سخن.
۱۷. زرين¬کوب، عبدالحسين (۱۳۷۶) جست‌وجو در تصوّف ايران. چاپ پنجم. تهران: اميركبير.
۱۸. سعدي، مصلح الدّين (۱۳۷۱) كليات سعدي. عباس اقبال آشتياني. چاپ چهارم. تهران: علم.
۱۹. شريعتي، علي (۱۳۹۱) فاطمه فاطمه است. چاپ بيست و هشتم. تهران: بنياد فرهنگي دكتر علي شريعتي.
۲۰. شهيدي، سيدجعفر (۱۳۸۷) فاطمه عليهاالسّلام دختر محمّد صلّي الله عليه و سلّم. چاپ هشتم. تهران: مشعر.
۲۱. صفا، ذبيح‌الـله (۱۳۷۸) تاريخ ادبيات در ايران. جلد دوم. چاپ چهاردهم. تهران: فردوس.
۲۲. عطارنيشابوري، فريدالدين (۱۳۸۸الف) اسرارنامه. مقدمه، تصحيح و تعليقات محمدرضا شفيعي‌كدكني. چاپ چهارم. تهران: سخن.
۲۳. عطارنيشابوري، فريدالدين (۱۳۸۸ب) الهي¬نامه. مقدمه، تصحيح و تعليقات محمدرضا شفيعي‌كدكني. چاپ چهارم. تهران: سخن.
۲۴. عطارنيشابوري، فريدالدين (۱۳۸۸ج) مصيبت¬نامه. مقدمه، تصحيح و تعليقات محمدرضا شفيعي‌كدكني. چاپ چهارم. تهران: سخن.
۲۵. عطارنيشابوري، فريدالدين (۱۳۷۸د) منطق‌الطير. سيدصادق گوهرين. چاپ پانزدهم. تهران: علمي و فرهنگي.
۲۶. علي‌ابن‌ابيطالب (۱۳۷۱) نهج‌البلاغه. ترجمة اسدالـله مبشري. چاپ پنجم. بي‌جا: دفتر فرهنگ اسلامي.
۲۷. فردوسي، ابوالقاسم (۱۳۷۴) شاهنامة فردوسي. ژول مول. چاپ دوم. تهران: عطّار.
۲۸. فردوسي، ابوالقاسم (۱۳۸۹) شاهنامه. به‌کوشش جلال خالقی‌مطلق. ۸ جلد. چاپ دوم. تهران: مرکز دايرة‌المعارف بزرگ اسلامی.
۲۹. فروزانفر، بديع‌الزمان (۱۳۷۶) احاديث و قصص مثنوي. ترجمة حسين داودي. تهران: اميركبير.
۳۰. فروزانفر، بديع‌الزمان (۱۳۷۴) شرح احوال و نقد و تحليل آثار شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري. چاپ دوم. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگي.
۳۱. لسان‌الملک، ميرزا محمدتقي (بي‌تا) ناسخ التواريخ. جلد سوم و چهارم. تهران: اميرکبير.
۳۲. محمودي بلخي، حميدالدين ابوبكر عمر (۱۳۸۹) مقامات حميدي. به‌تصحيح رضا انزابي‌نژاد. چاپ سوم. تهران: مركز نشر دانشگاهي.
۳۳. مسعودي، ابوالحسن علي‌بن‌حسين (۱۳۴۴) مروج الذهب و معادن الجوهر. ترجمة ابوالقاسم پاينده. تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
۳۴. مطهري، مرتضي (۱۳۷۱) انسان کامل. چاپ هفتم. تهران: صدرا.
۳۵. مطهري، مرتضي (۱۳۷۶) جاذبه و دافعة علي (عليه‌السلام). چاپ بيست‌وپنجم. تهران: صدرا.
۳۶. مولوي، جلال‌الدين (۱۳۷۳) مثنوي معنوي. رينولد الين نيكلسن. با مقدمة قدمعلي سرامي. چاپ ششم. تهران: بهزاد.
۳۷. مولوي، جلال‌الدين (۱۳۸۱) کليات شمس تبريزي. با مقدمة بديع‌الزمان فروزانفر. جلد دوم. چاپ سوم. تهران: سنايي.
۳۸. همايي، جلال‌الدين (۱۳۸۷) غزالي‌نامه. تهران: هما.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pour Alkhas S, Sharifi R, Sharifi S. Attar’s Portrait in the Introduction of Mantiqu't-Tair. Persian Language and Literature 2017; 25 (82) :37-59
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-2932-fa.html

پورالخاص شکرالله، شریفی روح الله، شریفی شهلا. فراز و فرود عطار در مقدمه منطق‌الطیر. زبان و ادبيات فارسی. ۱۳۹۶; ۲۵ (۸۲) :۳۷-۵۹

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۲۹۳۲-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 25، شماره 82 - ( مقالات منتشر شده 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666