:: سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) ::
جلد 31 شماره 95 صفحات 208-181 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای کنش‌های شعری نیما و اخوان با رویکردی به نظریه «کنش» پیر بوردیو
زهره فلاحی 1، احمد خیالی خطیبی2 ، محمدصادق فربد2
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، Z.fallahi33@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده:   (2453 مشاهده)
در نظریه «کنش» پیر بوردیو، اثر ادبی بازتولید سرمایه فرهنگی و برآیند ترکیب سرمایه اقتصادی و عادتواره­هاست. همین‌طور، کنشی اجتماعی است که فرد در میدان ادبی از خود نشان می­دهد. شعر به‌مثابه اثر ادبی محصول بُعد ذهنی سرمایه فرهنگی است که به‌‌صورت موفقیت مادی و به‌شکل عینیت‌یافته ظهور می­کند. این پژوهش به کنش­های شعری نیما و اخوان به‌شکل مقایسه­ای با رویکرد نظریه کنش بوردیو می­پردازد تا به این پرسش پاسخ دهد که کنش­های این‌دو شاعر چگونه بیان می­شوند و واکنش­هایشان در قبال برخورد دیگران و اوضاع سیاسی‌ـ‌‌اجتماعی جامعه چگونه شکل می‌گیرد. پیشینه تحقیق در این موضوع مبیّن بی‌توجهی بسیاری از محققان به موضوع است. روش تحقیق در این مقاله، از حیث ماهیت و روش، از گونه توصیفی‌ـ‌تحلیلی و از حیث هدف، بنیادی‌ـ‌نظری است. نتایج نشان داد که هردو شاعر در برخی از کنش­های شعری مشترک‌اند و در برخی دیگر واکنش‌های متفاوتی نشان می­دهند که حاصل آن سرایش اشعار سیاسی‌ـ‌اجتماعی در زیرمیدان تولید شعر فارسی است.
 
واژه‌های کلیدی: نیما، اخوان، بوردیو، میدان، کنش
متن کامل [PDF 921 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات تطبیقی
فهرست منابع
1. اخوان¬ثالث، مهدی (1400). متن کامل ده کتاب شعر مهدی اخوان¬ثالث. چاپ سوم. تهران: زمستان.
2. اسلامی، اسلام و همکاران (1396). مقایسة ساختاری عناصر حماسی در شعر معاصر ایران با تکیه بر اشعار مهدی اخوان‌ثالث، محمدرضا شفیعی¬کدکنی، سیاوش کسرایی و نیما یوشیج،
3. زیبایی¬شناسی ادبی. شمارة 32: 49-71.
4. امینی، محمدرضا؛ رحیمی¬نژاد، کاظم (1392). بررسی جنبه¬های نوین حماسی در شعر نیما. شعرپژوهی. شمارة 13: 17-38.
5. باقی‌نژاد، عباس (1390). تأملی در ادبیات امروز(۱). چاپ دوم. تهران: پارسه.
6. بوردیو، پیر (1396). نظریة کنش. ترجمة مرتضی مردی‌ها. چاپ هفتم. تهران: نقش‌ونگار.
7. بوردیو، پیر (1399). تمایز. ترجمة حسن چاوشیان. چاپ ششم. تهران: ثالث.
8. بهبهانی‌، سیمین (1369)‌. راوی‌ وضع‌ زمـانه ‌¬گاه‌ بـا ناله‌، گاه‌ با فریاد. دنیای‌ سخن‌. شمارة‌ 34.
9. بهمنی‌مطلق، یدالله؛ رهایی، اسماعیل (1390). رویکردی صورتگرایانه به شعر قیصر از منظر هنجارگریزی. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. شمارة 71: 28-7.
10. پرستش، شهرام (1388). بررسی ساختاری زیر میدان تولید شعر در ایران. جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. شماره 1: 23-38.
11. پوریزدان‌پناه کرمانی، آرزو؛ کرمی، رحیم (1397). تحلیل مضامین پایداری اخوان‌ثالث براساس نظرية عمل پیر بوردیو. ادبیات دفاع مقدس. شمارة 2: 47-64.
12. جلیلی، فروغ (1387). آیینه‌ای بی‌طرح. تبریز: آیدین.
13. جنکینز، ریچارد (1385). پیر بوردیو. ترجمة حسن چاوشیان. تهران: نی.
14. جورکش، شاپور (1383). بوطیقای شعر نو. تهران: ققنوس.
15. حسین‌پور چافی، علی (1384). جریان‌های شعر معاصر فارسی. تهران: امیرکبیر.
16. داد، سیما (1387). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ چهارم. تهران: مروارید.
17. رضایی، عبدالله؛ کازرونی، سیداحمد حسینی؛ کیانی شاهوندی، یعقوب (1395). بررسی نقش تکرار در موسیقی سروده¬های نیمایی مهدی اخوان‌ثالث. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. شمارة 81: 164-177.
18. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1352). انواع ادبی و شعر فارسی. خرد و کوشش. شمارة 11و12: 96-119.
19. شمیسا، سیروس (1383). راهنمای ادبیات معاصر. تهران: میترا.
20. شویره، کریستین؛ فونتن، اولیویه (1385). واژگان پی¬یر بوردیو. ترجمة مرتضی کتبی. تهران: نی.
21. صالحی امیری، رضا؛ سپهرنيا، رزیتا (1394). الگوی ارتقای سرمایة فرهنگی در ایران. تهران: ققنوس.
22. صفا، ذبیح‌الله (1333). حماسه‌سرایی در ایران. تهران: امیرکبیر.
23. صفوی، کوروش (1373). از زبان¬شناسی به ادبیات. تهران: چشمه.
24. فاضلی، محمد (1386). جامعه¬شناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
25. فکوهی، ناصر (1384). تاریخ نظریه‌های انسان‌شناسی. تهران: نی.
26. کاخی، مرتضی (1371). صدای حیرت بیدار. تهران: زمستان.
27. گرنفل، مایکل (1393). مفاهیم کلیدی پی¬یر بوردیو. ترجمة محمدمهدی لبیبی. چاپ دوم. تهران: افکار.
28. مختاری، محمد (1378). انسان در شعر معاصر. چاپ دوم. تهران: توس.
29. مرادی، فرشاد؛ پارسا، سیداحمد (1396). مقایسة سمبولیسم اجتماعی در سروده¬های نیمایوشیج و مهدی اخوان¬ثالث پس از کودتای 28 مرداد. متن¬پژوهی ادبی. شمارة 71: 79-98.
30. مقدس جعفری، محمدحسن؛ یعقوبی، علی؛ کاردوست، مژگان (1386). بوردیو و جامعه‌شناسی ادبیات. ادب‌پژوهی. شمارة 2: 77-94.
31. مقصودی، علی‌اصغر؛ بصیری، محمدصادق (1394). تحلیل جامعه‌شناختی اشعار جمال¬الدین عبدالرزاق اصفهانی براساس نظریة عمل پیر بوردیو. نثرپژوهی ادب فارسی. شمارة 37: 214-233.
32. میرصادقی، میمنت (1385). واژه¬نامة هنر شاعری. تهران: مهناز.
33. یوسفی، غلامحسین (1374). چشمة روشن. چاپ ششم. تهران: علمی و فرهنگی.
34. یوشیج، نیما (1383). نیما یوشیج. با نظارت شراگیم یوشیج. چاپ سوم. تهران: اشاره.
35. Akhavān Sāles, M (2022). The Complete Collection of ten books of Mehdi Akhavān Sāles's poems, Tehrān: Zemestān. [In Persian]
36. Amini M, Rahiminezhād K (2013). A Study of the New Epical Aspects in the Poetry of Nimā Yushij. Journal of poetry studies, 5 (2): 17-38. [In Persian]
37. Eslāmi E; Māhouzi A; Tāvousi M (2017). Structural Comparison of Epic Elements in Iranian Contemporary Poetry Based on Poems by Mehdi Akhavān Sāles, Mohammad Rezā Shafii Kadkani, Siāvash Kasrāyi and Nimā Youshij. Journal of Literary Aesthetics, 32: 49-71. [In Persian]
38. Bāghinejad A (2011). A reflection on today's literature (1), Tehrān: Pārseh, 2nd edition. [In Persian]
39. Bourdieu, P (2017).The theory of action, translated by Mortezā Mardihā, 7th edition, Tehrān: Naghsh-oNegār. [In Persian]
40. Bourdieu, P (2020). Distinction, translated by Hasan Chāvoshiān, 6th edition, Tehrān: Sāles. [In Persian]
41. Behbahāni S (1990). The narrator of the current situation sometimes with a moan, sometimes with a cry, Donya-ye Sokhan, Vol. 34. [In Persian]
42. Bahmani Motlagh Y; Rahāyi E (2011). A Formalistic Approach to Gheisar's Poetry from the Perspective of Deviation from Norms, Persian Language and Literature of Kharazmi University, 71: 7-28. [In Persian]
43. Dād S (2008). Glosery of literary terms. 4th edition, Tehrān: Morvārid. [In Persian]
44. Fāzeli M (2007). Sociology of Music Consumption, Tehrān: Research Center for Culture, Art and Communications. [In Persian]
45. Fokouhi N (2005). History of Anthropological Theories, Tehrān: Ney. [In Persian]
46. Grenfell M (2014). Pierre Bourdieu's Key Concepts, translated by Mohammad Mehdi Labibi, Tehrān: Afkār, 2nd edition. [In Persian]
47. Hosseinpour-Chāfi A (2005). Currents of Contemporary Persian Poetry. Tehrān: Amirkabir. [In Persian]
48. Jalili F (2008). Āyineh-i bitarh, Tabriz: Āydin [In Persian]
49. Jenkins, R (2006). Pierre Bourdieu, translated by Hassan Chavoshiān, Tehrān: Ney. [In Persian] [DOI:10.4324/9780203131527]
50. Jowrkesh Sh (2004). New Poetry Boutique, Tehrān: Qoqnous. [In Persian]
51. Kākhi M (1992). Sedā-ye heirat-e Bidār, Tehrān: Zemastān. [In Persian]
52. Khāvarān Monthly (1991). Non-normative types in poetry, first year, numbers 7 and 8, Pp. 115. [In Persian]
53. Mokhtāri M (1999). Man in Contemporary Poetry. 2nd edition, Tehrān: Tous. [In Persian]
54. Morādi F; Pārsā SA. (2017) A Comparative Study of Social Symbolism in Nima Yooshij's & Mahdi Akhavansales' Poetry After the 28th Mordād Coup D'etat In 1332. Literary Text Research. Volume 21, 71: 79-98. [In Persian]
55. Moqaddas. J; Yaghobi, A; Kārdoust, M (2007). Bourdieu and the society of literature, Adab Pajoohi, 2: 77-94. [In Persian]
56. Maqsoudi, A; Basiri, M (2015). The sociological analysis of poetry of Jamāludin Abd-Alrazzāq Isfahāni based on Pierre bourdieu theory of action, Prose Research Persian Literature, 37: 213-214. [In Persian]
57. Mirsādeghi M (2006). Dictionary of Poetry Art, Tehrān: Mahnāz. [In Persian]
58. Parastesh Sh (2009). A structural study of the subfield of Iranian poetry, Sociological Journal of Art and Literature, 1:23-38. [In Persian]
59. Pouryazdānpanāh Kermani A; Karami R (2018). Analysis of Resistance Themes in Akhavān Sāles' Poetry in the Light of Pierre Bourdieu's Theory of Practice, Journal of Sacred Defense Literature, 2:47-64. [In Persian]
60. Rezāyi, A; Hosseini A; Kiyāni Shāhvandi Y (2016). A Study of the Role of Repetition of Music in the Nimāyee Poems of Akhavān Sāles, Persian Language and Literature of Khārazmi University, 81: 164-177. [In Persian]
61. Shafii Kadkani MR (1973). Types of Persian literature and poetry, Kherad and koushesh, Vol. 11 and 12, pp. 96-119. [In Persian]
62. Shamisā S (2004). Guide to Contemporary Literature, Tehrān: Mitrā. [In Persian]
63. Shuireh Ch; Fontaine O (2006). Le vocabulaire de Bourdieu, translated by Morteza Kotobi, Tehrān: Ney. [In Persian]
64. Sālehi Amiri R; Sepehrniā R (2015). The Model of Cultural Capital Promotion in Iran, Tehrān: Qoqnous. [In Persian]
65. Safā Z (1973). Epic writing in Iran, Tehrān: Amir Kabir. [In Persian]
66. Safavi K (1994). From Linguistics to Literature, Tehrān: Cheshmeh. [In Persian]
67. Yousofi Q (1995). Cheshmeh-ye Roshan, Tehrān: Elmi-Farhangi, 6th edition. [In Persian]
68. Youshij, N (2004). Nimā Youshij, under the supervision of Shragim Youshij, Tehrān: Eshāreh, 3rd edition. [In Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها