Persian Language and Literature
زبان و ادبيات فارسی
Persian Language and Literature
Literature & Humanities
http://jpll.khu.ac.ir
1
admin
2476-6925
2476-6941
10.61186/jpll
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
24
81
online
1
fulltext
other
بررسی نقش تکرار در موسیقی سرودههای نیمایی مهدی اخوانثالث
A Study of the Role of Repetition of Music in the Nimayee Poems of Akhavan Sales
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:1.0cm;"><span dir="RTL">هدف این مقاله، بررسی نقش تکرار در ایجاد توازن و موسیقی در سرودههای نیمایی مهدی اخوانثالث در سه مجموعه شعر <em>زمستان</em>، <em>آخر شاهنامه</em> و <em>از این اوستا</em> است. بدینمنظور، شیوههای گوناگون تکرار برای آفرینش نظم و توازن در سرودههای شاعر، در سه سطح کلی توازن آوایی، توازن واژگانی و توازن نحوی بررسی شده است. نتایج نشان داد توازن آوایی سرودهها، برخاسته از تکرار صامتها و مصوتها در جملهها و ترکیبهای زبانی، تنوع و گوناگونی اوزان و نوآوریهای شاعر در کاربرد برخی وزنهای نیمایی بوده است. همچنین، تکرار کلمات بهشیوههای گوناگون و بهرهگیری مناسب از قافیه و ردیف، توازن واژگانی در سرودههای اخوانثالث را پدید آورده و کاربرد برخی صناعات بدیعی مبتنی بر شیوههای همنشینسازی و جانشینسازی اجزای جمله، توازن نحوی در این سرودهها را بهوجود آورده است. بنابراین، توازن و غنای موسیقایی سرودههای </span></p>
<p>In this article, the aim of the authors is to study the role of repetition in creating music and parallelism in Nimayee poems in the three collections of poems by Mehdi Akhavan Sales: <em>Zamestan</em>, <em>Akhere Shahname</em> and <em>Az Avesta</em>. Accordingly, the researchers have investigated the various manners of repetition in creating parallelism in the poems at three levels: phonological parallelism, lexical parallelism and syntactic parallelism. The present article tries to show that the musical parallelism in Akhavan’s Nimayee poems rises from the phonological, lexical and syntactic repetition. The authors found that their phonological parallelism was based on consonant and vowel repetition in sentences and also linguistic expressions, variety of rhythms and the poet’s innovation in using some Nimayee rhythms. Moreover, the repetition of words in different manners and the use of rhyme and range have created the lexical parallelism in Akhavan’s poems. Finally, employing some figures of speech syntagmatically and paradigmatically have created the syntactic parallelism in this poems.</p>
اخوانثالث, عناصر آوایی, تکرار, توازن, موسیقی شعر.شعر
Akhavan Sales, Phonological Elements, Repetition, Parallelism, Music of Poetry
163
177
http://jpll.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-653-47&slc_lang=other&sid=1
عبدالله
رضایی
sahkazerouni@yahoo.com
10031947532846001989
10031947532846001989
Yes
دانشگاه آزاد واحد بوشهر
سیداحمد
حسین کازرونی
shahvandi2010@gmail.com
10031947532846001990
10031947532846001990
No
دانشگاه آزاد واحد بوشهر
یعقوب
کیانی شاهوندی
yaghoubkianish@yahoo.com
10031947532846001991
10031947532846001991
No
دانشگاه آزاد واحد بوشهر