Persian Language and Literature
زبان و ادبيات فارسی
Persian Language and Literature
Literature & Humanities
http://jpll.khu.ac.ir
1
admin
2476-6925
2476-6941
10.61186/jpll
fa
jalali
1399
4
1
gregorian
2020
7
1
28
88
online
1
fulltext
other
خطاها و محدودیتهای شناختیِ انسان به روایتِ مولانا
با نگاهی به سنتهای معرفتشناسی در فلسفه
Human’s cognitive errors and limitations in Rumi’s narrative with a look at epistemological traditions in philosophy
نقد ادبی
نقد ادبی
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مسئله شناخت در زندگی انسان موضوعی دیرینه و محوری است که از سرآغاز تفکر بشر درباره هستی به میان آمده است. مجموعه اندیشههای مطرحشده در این زمینه دانش معرفتشناسی را پدید آورده است. در میراث عرفانی مولانا نکات بدیع و عمیقی درباره مقوله شناخت بهدست میآید و بخش مهمی از آرای او به بحث خطاها و محدودیتهای شناختی انسان مربوط است. این بحث در سنت فلسفی غرب نیز از جهات گوناگون طرح شده و پاسخها و تبیینهایی یافته است. در این پژوهش کوشش شده، با روش تحلیلیـتوصیفی و با رویکردی تطبیقی، ابعاد چندگانه موضوع خطاها و محدودیتهای شناختی انسان نزد مولانا بررسی شود و برای رسیدن به مقصود نگاهی نیز به سیر موضوع در سنت فلسفی غرب شده است. از این رهگذر، به مقولاتی همچون عقل، تجربه، توهم، تصور و بود و نمود جهان پرداخته شده و پس از روایت سیر تکاملی موضوع در فلسفه غرب، اشارات مولانا در این زمینه نقل و بررسی شده است. درنهایت، نشان داده شده که چگونه مولانا نیز سویههای چندگانه خطاها و محدودیتهای شناخت را کاوش و بیان کرده و آرای او چه شباهتهایی با سنت فلسفی غرب دارد. همچنین، تفاوتها و شباهتهای نگرش فیلسوفان و عارفان در چیستی و چگونگی امر شناخت نیز بررسی شده است. میان فیلسوفان و عارفان درباره موضوع شناخت شباهت­ها و تفاوت­هایی وجود دارد. مهم­ترین تفاوتها را میتوان به نقش محوری عقل نزد فیلسوفان و بی­اعتباری آن در مقابل بعضی ابعاد دیگر شناخت نزد عارفان نسبت داد. ازسوی دیگر، تمثیل سایهها در فلسفه افلاطون و مسئله بود و نمود و نقش تصور در مواجهه با جهان در دیدگاه فیلسوفان ایدهآلیست قرن هجدهم، شباهت زیادی با مبانی شناختشناسی در آرای مولانا دارد. در بیان شبا­هت­ها، درمییابیم که بخشی از دیدگاه مولانا در توصیف جایگاه عقل و محدودیت­های شناختی انسان، به آرای عقل­گرایان معرفتی قرن هفدهم شباهت دارد، و در زمینه جایگاه ویژه تجربه در شناخت و کاستیهای آن، به آرای تجربه­گرایان قرن هجدهم پهلو میزند.</span></span><br>
<div dir="RTL" style="direction: ltr; ">The question of cognition in human life is a long-standing and central issue that has arisen from the beginning of human thought about existence. The set of ideas presented in this regard has created the field of epistemology. There are original and interesting points about cognition in Rumi’s mystical heritage and an important part of his views on this subject is related to the discussion of human cognitive errors and limitations. This question has also been proposed in various ways in the Western philosophical tradition and has received answers and explanations. In this research, using a descriptive-analytical method and adopting a comparative approach an attempt has been made to investigate the multiple dimensions of human cognitive errors and limitations from Rumi’s perspective. To that end, we have also reviewed the evolutionary course of the subject in the Western philosophical tradition. Therefore, categories such as reason, experience, illusion, imagination, existence and appearance of the world have been dealt with followed by quotations and analyses of Rumi’s views on this subject. Finally, it is shown how Rumi also explored and expressed the multiple aspects of errors and limitations of human cognition and what similarities his views bear to the Western philosophical tradition. Moreover, the differences and similarities between the attitudes of philosophers and mystics towards the nature and quality of cognition have been studied. The most important differences can be seen in the pivotal role of reason among philosophers and its invalidity for some other aspects of cognition among mystics. On the other hand, the allegory of the cave in Plato’s philosophy and the question of existence and appearance of the world, and the role of imagination in investigating the world in the eyes of eighteenth-century idealist philosophers are very similar to the fundamentals of epistemology in Rumi’s views. It is found that part of Rumi’s views on describing the position of reason and human’s cognitive limitations is similar to the views of seventeenth-century rationalist epistemologists, and in terms of the special position of experience in cognition and its limitations, it is close to those of eighteenth-century empiricists. <span dir="RTL"></span><br>
<br>
<span dir="RTL"></span></div>
شناخت, انسان, خطا, محدودیت, مولانا, معرفتشناسی غربی
Cognition, Human, Error, Limitation, Rumi, Western Epistemology
7
36
http://jpll.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3031-3&slc_lang=other&sid=1
Mohammad Javad
Etemadi Golriz
محمدجواد
اعتمادی گلریز
etemadigolriz@gmail.com
10031947532846005248
10031947532846005248
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Habib-Allah
Abbasi
حبیب الله
عباسی
h.abbasi@khu.ac.ir
10031947532846005249
10031947532846005249
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Rasoul
Rasoulipour
رسول
رسولی پور
rasouli@khu.ac.ir
10031947532846005250
10031947532846005250
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی