دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Freydoni M, Alidost Ghahfarokhi E. Providing a Model of the Effect of Emotional Commitment and Continued Commitment on Customers Going to Buy and Support Intention Case Study: Enghelab Sport Complex of Tehran. JRSM 2020; 10 (19) :1-15
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2315-fa.html
فریدونی مسعود، علیدوست قهفرخی ابراهیم. ارائه مدلی از تاثیر تعهد عاطفی و مستمر بر قصد خرید و قصد حمایت مشتریان مورد مطالعه: مجموعه ورزشی انقلاب تهران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1399; 10 (19) :1-15

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2315-fa.html


1- دانشگاه مازندران
2- دانشگاه تهران ، e.alidoust@yahoo.com
چکیده:   (4304 مشاهده)

هدف از این پژوهش ارائه مدلی از تاثیر تعهد عاطفی و مستمر بر قصد خرید و قصد حمایت مشتریان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه اماری شامل تمامی استفاده کنندگان از خدمات ورزشی مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود که برحسب تعداد سوالات پرسشنامه (30 سوال) تعداد 300 نمونه انتخاب شدند. با بررسی پیشینه پژوهش، مدل اولیه پژوهش طراحی شده و بر اساس آن پرسشنامه ای ساخته شد و روایی ان توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از این مدل نشان داد که تعهد عاطفی و مستمر بر قصد خرید و قصد حمایت مشتریان تاثیر گذار است. همچنین مدل دارای برازش و تناسب بالایی بود و نشان داد که روابط تنظیم شده متغیرها بر اساس چارچوب نظری پژوهش منطقی بوده است. با توجه به نتایج حاصل از این مدل پیشنهاد می شود که جهت ایجاد تعهد به انتظارهای مشتریان و عرضه خدمت مطابق با انتظارات و یا چیزی فراتر از انتظارات آنها توجه گردد تا به تبع آن قصد خرید و حمایت مشریان مجموعه ورزشی انقلاب افزایش یابد.


 

متن کامل [PDF 1377 kb]   (1470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1395/3/6 | پذیرش: 1397/11/25 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. Chang, P. L. M. H. Chieng. Building consumer-brand relationship: A cross‐cultural experiential view. Psychology and Marketing. 2006, 23 (11). Pp: 927-959. [DOI:10.1002/mar.20140]
2. Sweeny, J. Swait, J. The Effects of Brand Credibility on Customer Loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services. 2008, 15(8). Pp: 179-193. [DOI:10.1016/j.jretconser.2007.04.001]
3. Bloemer, J. Ruyter,K. Peeters, P. Investigating Drivers of Bank Loyalty: the Complex Relationship Between Image, Service Quality and Satisfaction. International Journal of Bank Marketing. MCB University Press. 1998, 16/7. Pp: 276-286. [DOI:10.1108/02652329810245984]
4. Torres-Moraga, E. Vasquez-Parragu, A. Z. Zamora-Gonzales, J. Customer satisfaction and loyalty: Start with the product, culminate with the brand. Journal of Consumer Marketing. 2008, 25 (5). Pp:302-313. [DOI:10.1108/07363760810890534]
5. Taylor, S. A.,Celuch, K. Goodwin, S. The importance of brand equity to customer loyalty. Journal of Product and Brand Management. 2004, 13 (4). Pp: 217-227. [DOI:10.1108/10610420410546934]
6. Erdem, T. Swait, J. Brand credibility, brand consideration and choice. Journal of Consumer Research. 31(3). 2004, Pp: 191-198. [DOI:10.1086/383434]
7. Hsiao, C.R. Yeh, G. Y.Y. Wu, P. C.S. The effect of store image and service quality on brand image and purchase intention for private label brands. Australasian Marketing Journal. 2011,19 (1). Pp: 30-39. [DOI:10.1016/j.ausmj.2010.11.001]
8. Kaul, S. Sahay, A. Koshy, A. Impact of initial - trust - image on shopper trust and patronage intentions. International Journal of Retail & Distribution Management. 2010, 38(4). Pp: 275-296. [DOI:10.1108/09590551011032090]
9. Zolfagharian, M.A. Paswan, A. Perceived service innovativeness, consumer trait innovativeness and patronage intention. Journal of Retailing and Consumer Services. 2009, 16 (2). Pp: 155-162. [DOI:10.1016/j.jretconser.2008.11.007]
10. Robledo, M. Measuring and managing service quality: integrating customer expectations, Managing Service Quality, 2001, (11). Pp: 21-31. [DOI:10.1108/09604520110379472]
11. Yi, Y. La, S. What influences the relationship between customer satisfactions and repurchase intention? Investigating the effects of adjusted expectations and customer loyalty. Psychology and Marketing. 2004, 21(5). Pp: 351-373. [DOI:10.1002/mar.20009]
12. Wei-Tsong, W. Yi-Shun, W. En-Ru, L. The stickiness intention of group-buying websites: The integration of the commitment-trust theory and e-commerce success mode. Information & Management. 2016, 53(1). Pp: 1-144. [DOI:10.1016/j.im.2016.01.006]
13. Shalom, L. Hayiel, H. Emotional brand attachment: a factor in customer-bank relationships. International Journal of Bank Marketing. 2016, 34(2). Pp:136-150. [DOI:10.1108/IJBM-06-2015-0092]
14. Chang, K. H. A study on the relationship between customer relation and behavior intention of fitness clubs-in Taichung city. Master Dissertation, Zhanghua, Taiwan: Dayeh University. 2004, p: 67
15. Liu, Y-Ch. an Analysis Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty of Commercial Swim Clubs in Taiwan. A Dissertation Project Submitted to the Faculty of the United States Sports Academy in Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Doctor of Sports Management. 2008.
16. Ting-Jui, C. En-Chung, C. Yanan, Z. Xiaofei, T. What makes consumers believe: the impacts of priming and sequential service experiences on consumer emotions and willingness to pay. Journal of Services Marketing. 2016. 30(1). Pp:115 - 127. [DOI:10.1108/JSM-02-2014-0077]
17. Camille, S. Renaud, L. How guilt affects consumption intention: the role of rumination, emotional support and shame. Journal of Consumer Marketing. 2016, 33(1). Pp: 41 - 51. [DOI:10.1108/JCM-12-2014-1265]
18. Lujun, S. Scott, R. Swansonb, Xiaohong, Chen. The effects of perceived service quality on repurchase intentions and subjective well-being of Chinese tourists: The mediating role of relationship quality. Tourism Management. 2016, 52. pp: 82-95. [DOI:10.1016/j.tourman.2015.06.012]
19. Anil, B. Melih, M. Peter, R. Service attributes as drivers of behavioral loyalty in casinos: The mediating effect of attitudinal loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services. 2016, 31. Pp: 14-21. [DOI:10.1016/j.jretconser.2016.03.001]
20. Ibrahim, E. Gomaa, A. E-retailing ethics and its impact on customer satisfaction and repurchase intention: A cultural and commitment-trust theory perspective. Internet Research. 2016, 26 (1). Pp: 288 - 310. [DOI:10.1108/IntR-10-2014-0244]
21. Chethana, Achar1. Jane, S. Nidhi, A. Adam, D. What we feel and why we buy: the influence of emotions on consumer decision-making. Current Opinion in Psychology. 2016, 10. pp: 166-170. [DOI:10.1016/j.copsyc.2016.01.009]
22. Saatchian V, Safari H R, Rasooli S M, Eskandari E, Elahi A. The relationship of service quality, customer satisfaction and loyalty with future intention for participation of fitness centers (Case study Rasht Township). JRSM. 2013; 3 (5) :125-137.
23. Javadin, SR. Shams, R. Factors determining the specific value of a sports shoe brand. Journal if executive management, 2007; 7(25), 73-96.
24. Keller,K. L. Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3 Ed., New Jersey. Pearson Education International. 2008.
25. Sweeny, J. Swait, J. The Effects of Brand Credibility on Customer Loyalty". Journal of Retailing and Consumer Services. 2008, 15(8). Pp:179-193. [DOI:10.1016/j.jretconser.2007.04.001]
26. Bloemer,J. Ruyter,K.& Peeters ,P. Investigating Drivers of Bank Loyalty : the Complex Relationship Between Image, Service Quality and Satisfaction. International Journal of Bank Marketing. MCB University Press. 1998, 16(7) . pp: 276-286. [DOI:10.1108/02652329810245984]
27. Hellier, P. Geursen, G. Carr, R. Rickard, J. Customers repurchase intention:A general structural equation model. European Journal of Marketing, 2003, 37(11/12). Pp: 1762-1800. [DOI:10.1108/03090560310495456]
28. Fullerton, G. When does commitment lead to loyalty?. Journal of Service Research, 2003, 5(4). Pp: 333-344. [DOI:10.1177/1094670503005004005]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb