دوره 6، شماره 11 - ( 6-1395 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 76-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghareh M A, Safari M, Nayeri S. Reconstruction of the Functions of National Media for the Development of Recreational Sports: Strategies and Guidelines. JRSM 2016; 6 (11) :63-76
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2379-fa.html
قره محمد علی، صفاری مرجان، نیری شهرزاد. بازپردازی کارکردهای رسانه ملی جهت توسعه ورزش‌های تفریحی: ارائه راهبردها و راهکارها. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1395; 6 (11) :63-76

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2379-fa.html


چکیده:   (10006 مشاهده)

هدف این پژوهش بازپردازی کارکردهای رسانه ملی جهت توسعه ورزش­های تفریحی و ارائه راهبردها و راهکارهاست و از رویکرد کیفی، روش تئوری­سازی داده بنیاد بهره گرفته شد. در این روش ­کارکردها و راهبردهای رسانه ملی به منظور توسعه ورزش­های تفریحی به طور مستقیم از بطن داده­های به دست آمده از مصاحبه عمیق با خبرگان استخراج شده است. جامعه آماری در این مطالعه متشکل از کلیه خبرگانی بود که در زمینه مدیریت ورزش­های تفریحی و رسانه تخصص علمی و تجربه اجرایی داشتند و روش نمونه­گیری به صورت گلوله برفی بود و 28 مصاحبه با خبرگان انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل مصاحبه­ها کارکردهای نه­گانه رسانه ملی در توسعه ورزش­های تفریحی، عبارت بود از: کارکرد آموزش، کارکرد اطلاع­رسانی، کارکرد آگاهی­بخشی، کارکرد انسجام اجتماعی، کارکرد نهادینه­سازی، کارکرد برجسته­سازی، کارکرد بازاریابی اجتماعی، کارکرد نوگرایی و کارکرد نظارت محیطی. به­طورکلی بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان عنوان کرد که رسانه­ها با توجه به قدرتی که در جذب توده مخاطبان و مشارکت در فرآیند شکل­دهی افکار عمومی دارند، می­توانند نقش قابل ملاحظه­ای را در افزایش مشارکت مردم در ورزش­های تفریحی داشته باشند.

متن کامل [PDF 557 kb]   (3240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1395/7/6 | پذیرش: 1395/7/6 | انتشار: 1395/7/6

فهرست منابع
1. سند راهبردی نظام جامع توسعة تربيت بدنی و ورزش کشور، 1382، توسعه ورزش همگاني و تفريحي، شرکت راد سامانه.
2. خامنه¬ای،علی،1391، بیانات مقام معظم رهبری، سایت رسمی، قابل بازیابی در http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=22168(بازیابی شده در 1392.06.14)
3. خامنه¬ای،علی،1389، بیانات مقام معظم رهبری، سایت رسمی، قابل بازیابی درhttp://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9054. (بازیابی شده در 1392.06.14)
4. محمدکاظمی، رضا؛ زیویار، فرزاد؛ باقرزاده، فضل¬الله؛ 1392؛ رسانه و ورزش (فعالیت¬های رسانه¬ای در ورزش)؛ جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.
5. احراری، ابراهیم، 1383، نقش رسانه¬ها در کنترل جامعه، پژوهش و سنجش، شماره 37، صص 128-107.
6. روشندل اربطانی، طاهر، 1386، تبيين جايگاه رسانه¬هاي همگاني در نهادينه کردن ورزش همگاني در کشور، نشريه حرکت، شماره 33، صص 178-165.
7. غفوري، فرزاد؛ رحمان سرشت، حسين؛ كوزه چيان، هاشم؛احساني؛ محمد، 1382، مطالعه و بررسي نگرش متخصصان تربيت بدني به نقش رسانه¬هاي جمعي (راديو، تلويزيون و نشريات) در گرايش مردم به ورزش قهرماني و همگاني، مجله حركت، شماره 16، صص 78-57.
8. هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید؛ مرادی، مهدی، 1391، بررسی عوامل موثر نقش¬های اطلاع¬رسانی، مشارکت اجتماعی، آموزش و فرهنگ¬سازی رسانه¬های ورزشی در توسعه ورزش قهرمانی، مدیریت ورزشی، شماره 12، صص 145-127.
9. مهدویان مشهدی، مریم؛ همتي¬نژاد، مهرعلي؛ احمدي، عبدالحميد؛ احساني، محمد، 1391، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات در ورزش بانوان از دیدگاه صاحب¬نظران، فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی، شماره 69، صص 53-39.
10. مرادی، مهدی؛ هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید، 1390، بررسی نقش چهارگانه رسانه¬های ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی، مدیریت ورزشی، صص. 180-167.
11. ﻗﻴﺎﻣﻲ راد، اﻣﻴﺮ،1387، ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﻤﺴﻮﻳﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد رﺳﺎﻧﻪﻫﺎي ﮔﺮوﻫﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ، ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻣﻠﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﺳﻨﺪ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز 20 ﺳﺎﻟﺔ ﻛﺸﻮر، آﻛﺎدﻣﻲ ﻣﻠﻲ اﻟﻤﭙﻴﻚ.
12. ظریفی، مجتبی؛ داودی، کریم، 1391، رسانه ملی و توسعه ورزش همگانی، فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی، شماره 69، صص 134-119.
13. افروزه، محمدصادق؛ حمیدی، مهرزاد؛ الهی، علیرضا، 1391، شناسایی دیدگاه اعضای انجمن¬های ورزشی دانشگاه¬ها در خصوص رویکرد رسانه¬ها به ورزش، پژوهش¬های ارتباطی، شماره 69، صص 70-55.
14. مک¬کویل، دنیس؛ ویندال، سون، 1388، مدل¬های ارتباطات جمعی، ترجمه گودرز میرانی، تهران: طرح آینده، ص. 3.
15. ریتزر، جورج، 1387، نظریه جامعه¬شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات علمی، ص. 121.
16. کازنو، ژان، 1384، جامعه¬شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات اطلاعات، ص. 48.
17. سورین، تانکارد؛ ورنر. جی؛ دبلیو ، وجیمز، 1388، نظریه¬های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، چاپ چهارم، تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
18. خبازی، مجید، 1390، راهبرد رسانه: رهیافتی نظری بر کارکردها و نقش رسانه ملی در جهاد اقتصادی، مرکز پژوهش¬های اسلامی صدا و سیما، ص. 7.
19. مک¬لوهان، مارشال، 1377، برای درک رسانه¬ها، ترجمه سعید آذری، تهران: مطالعات و سنجش برنامه¬ای صدا و سیما، ص. 364.
20. ساروخانی، باقر (زیرنظر)، 1383، اندیشه¬های بنیادین علم ارتباطات، تهران: انتشارات خجسته، ص. 142.
21. مک¬کوایل، دنیس، 1382، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه¬ها، ص. 394.
22. وردی¬نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا، 1388، جامعه¬شناسی خبر، تهران: انتشارات ثانیه، ص. 73.35. وردی¬نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا، 1388، جامعه¬شناسی خبر، تهران: انتشارات ثانیه، ص. 73.
23. راجرز، اورت میچل، 1387، تاریخ تحلیلی علم ارتباطات، جلد اول: رویکردی شرح حال نگارانه، ترجمه غلامرضا آذری، تهران: نشر دانژه، ص. 421.
24. دانايي¬فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل؛ 1384، روش¬شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران، انتشارت صفار.
25. بازرگان، عباس، 1387، مقدمه¬ای بر روش¬های تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
26. ویمر، راجر. دی؛ دومینیک، جوزف آر، 1384، تحقیق در رسانه¬های جمعی، ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: انتشارات سروش، ص. 251.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb