دوره 8، شماره 15 - ( 5-1397 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 53-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nezakat Alhoseini M, Soleimani E, Bahram A. Effects of cognitive functions on feedback request strategy and learning of a perceptual motor task. JRSM 2018; 8 (15) :41-53
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2703-fa.html
نزاکت الحسینی مریم، سلیمانی اسماعیل، بهرام عباس. تاثیر کارکردهای شناختی بر راهبرد درخواست بازخورد و یادگیری سرویس بلند بدمینتون. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (15) :41-53

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2703-fa.html


چکیده:   (7592 مشاهده)
توجه به توانایی های شناختی افراد نقش مهمی در مراحل اولیه یادگیری یک مهارت بازی می کند هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بهره هوشی، بهره حافظه و ظرفیت توجه بر راهبرد درخواست بازخورد و یادگیری یک تکلیف ادراکی  حرکتی  بود. بدین منظور، شصت دانشجوی پسر با میانگین سنی 99/1 ± 4/22 سال به صورت در دسترس انتخاب و بر اساس نمرات بهره حافظه، بهره هوشی و ظرفیت توجه به 6 گروه ده نفری تقسیم شدند. در مرحله اکتساب، هر یک از آزمودنی ها 100 سرویس بلند بدمینتون (20 × 5) و در مراحل یادداری و انتقال 20 سرویس را اجرا نمودند. به منظور سنجش بهره هوشی، بهره حافظه، ظرفیت توجه، و یادگیری سرویس بلند بدمینتون به ترتیب از آزمون­های هوش تجدیدنظر شده وکسلر بزرگسالان، حافظه بالینی وکسلر، ظرفیت توجه تولوز و پیرون، و سرویس بلند بدمینتون اسکات و فاکس استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و تی مستقل تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد بهره هوشی، بهره حافظه، و ظرفیت توجه آزمودنی ها بر کاهش درخواست تعداد بازخورد در مرحله اکتساب، و افزایش امتیاز سرویس بلند بدمینتون در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال تاثیر معناداری داشت (p0/05). بنابراین می توان نتیجه گرفت توجه به توانایی های شناختی افراد در هنگام آموزش مهارت های حرکتی سودمند می باشد.
 
متن کامل [PDF 359 kb]   (1753 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1394/5/16 | پذیرش: 1395/12/2 | انتشار: 1397/5/24

فهرست منابع
1. نزاکت الحسینی، مریم، بهرام، عباس، فرخی، احمد، 1391، اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر طی تمرین بدنی و مشاهده ای، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره 2، شماره 4، 25-39.
2. نزاکت الحسینی، مریم، بهرام، عباس، شفیع زاده، محسن، فرخی، احمد، ولف، گابریل، 1388، اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری زمان بندی نسبی و مطلق، نشریه علوم حرکتی و ورزش (پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی فعلی)، دوره 7، شماره 13، 43-56.
3. استرنبرگ، رابرت، 1387، روانشناسی شناختی، مترجمان: خرازی، کمال، حجازی، الهه، ویراست چهارم، انتشارات سمت، 20-30.
4. نظرپوری، شهرام، خلجی، حسن، مردانه، فرهاد، 1392، ارتباط بین بهره هوشی، هوش هیجانی و آمادگی حرکتی با یادگیری مهارت های پنجه و سرویس والیبال. مجله رفتار حرکتی، شماره 12 ، 141 -162.
5. گشمردی، محمدرضا،1384 نقش حافظه در فرآیند یادگیری زبان خارجی،. 86-95.
6. عابدی، محمدرضا، امیدی، عبدالله، رضایت، اکبر، 1374، هنجاریابی و بررسی اعتبار و پایایی مقیاس هوش بزرگسالان تجدید نظر شده وکسلر (WAIS-R) در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتو روان پزشکی تهران. 80-100.
7. گنجی، حمزه، ثابت، مهرداد، 1382، روان سنجی، تهران، ساوالان، چ سوم، 160-149.
8. اورنگی، مریم، عاطف، وحید، محمد کاظم، عشایری، حسین، 1381، هنجاریابی مقیاس تجدید نظر شده حافظه وکسلر، نشریه روانشناسی و علوم تربیتی، 66-56
9. رضائیان، اکرم، رضائیان، مهدی، بهزاد فرد، مهسا، 1388، تاثیر مصرف مکمل خوراکی آهن بر ظرفیت توجه دانش آموزان دختر دبیرستانی، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، شماره 2، 55-47.
10. مختاری، پونه، شجاعی، معصومه، دانا، امیر، 1386، تاثیر تمرین مشاهده ای بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون با تاکید بر نقش میانجی گری خودکارآمدی، نشریه حرکت، شماره 32، 131-117.
11. آناستازی، آن،1371 تفاوت های فردی، ترجمه جواد طهوریان، مشهد. انتشارات آستان قدس رضوی،.50-60.
12. Edwards, W. H, 2011, Motor learning and control: From theory to practice. Yolanda Cossio. 1e, 293.
13. Adams, J. A., Goetz, E., & Marshall, P, 1972, Response feedback and motor learning. Journal of Experimental Psychology, 92: 391-397. [DOI:10.1037/h0032358]
14. Schmidt, R. A. & Wrisberg, C. A, 2010, Motor learning and performance: A problem-based learning approach, 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 461.
15. Salmoni, A. W., Schmidt, R. A., & Walter, C. B, 1984, Knowledge of results and motor learning. a review and critical reappraisal, Psychol Bull, 95: 355-386. [DOI:10.1037/0033-2909.95.3.355]
16. Sigrist, R. Rauter, G. Riener, R. & Peter, W, 2011, Self-Controlled Feedback for a Complex Motor Task, Journal of BIO Web of Conferences, 0084-p:1-4. [DOI:10.1051/bioconf/20110100084]
17. Janelle, C. M., Barba, D. A., Frehlich, S. G., Tennant, L. K., & Caurraugh, H, 1997, Maximizing performance feedback effectiveness through videotape replay and self-controlled learning environment, Research Quarterly for Exercise and Sport, 68: 269-279. [DOI:10.1080/02701367.1997.10608008]
18. Jae, T. Patterson, Michael, J. Carter, & Steve, H, 2013, Self-controlled KR schedules: Does repetition order matter? Human Movement Science, 32, 567-579. [DOI:10.1016/j.humov.2013.03.005]
19. Guadagnoli, M. A., & Lee, T. D, 2004, Challenge point: a framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning, Journal of Motor Behavior, 36: 212-224. [DOI:10.3200/JMBR.36.2.212-224]
20. Kelley, C. M., Mclaughlin, A. C, 2012, Individual differences in the benefits of feedback for learning, Journal of Human Factors, 54: 26-35. [DOI:10.1177/0018720811423919]
21. Reber, A. S; Gullickson, K, 1996, Dictionary of psychology, 41(8): 848. [DOI:10.1037/003103]
22. Magill, R. A, 2007, Motor Learning and Control: Concepts and Applications, McGraw-Hill Higher Education, 511-527.
23. Wulf, G. Shea, CH. & Matschiner, S, 1998, Frequent feedback enhances complex motor skill learning, Journal of Motor Behavior, 30, 180-192. [DOI:10.1080/00222899809601335]
24. Schmidt, R. A & Lee, T. D, 2005, Motor control and learning: A behavioral emphasis, Cham paign, IL: Human Kinetics, 60-100.
25. Tomas, E. L, Jeison, D. F, 1972, Intelligence scores as a function of experimentally established social relationships between child and examiner, Journal of Abnormal and Social Psychology. 47, 354-358. [DOI:10.1037/h0060151]
26. Ismail, A.H. Kephart, N. & Cowell, C.C, 1963, Utilization of motor aptitude tests in predicting academic achievement, Indianapolis, 19, 32-43.
27. Ackerman, P. L., Beier, M. E., & Boyle, M. O, 2002, Individual differences in working memory within a nomological network of cognitive and perceptual speed abilities, Journal of Experimental Psychology, 131: 567-589. [DOI:10.1037/0096-3445.131.4.567]
28. Ackerman, P. L, 2000, A reappraisal of the ability determinants of individual differences in skilled performance, Psychologische Beitr¨age, 42: 4-17.
29. Wagner, R. K, 2000, Practical intelligence, New York: Cambridge University press, 380-395. [DOI:10.1017/CBO9780511807947.018]
30. Engle, R. W. & Kane, M. J, 2004, Executive attention, working memory capacity, and a two-factor theory of cognitive control, Psychology of Learning and Motivation, 44, 145-198. [DOI:10.1016/S0079-7421(03)44005-X]
31. Boschke, M. S. J, 2002, Memory for the functional characteristics of climbing walls, Journal of Motor Behavior, 34, 25-36. [DOI:10.1080/00222890209601928]
32. Poon, P. P. L, & Rodgers, W. M, 2000, Learning and remembering strategies of novice and advanced jazz dancers for skill level appropriate routines, Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 135-144. [DOI:10.1080/02701367.2000.10608891]
33. Lee, M. D., & Wetzels, R, 2010, Individual differences in attention during category learning, In R. Catrambone & S. Ohlsson (Eds.), Proceedings of the 32nd Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 387{392), Austin, TX: Cognitive Science Society.
34. Kahneman, D, 1973, Attention and effort, New Jersey: Englewood Cliffs, 112-135.
35. Anshel, M. H, 1990, An information processing approach to teaching motor skill, Journal of Physical Education, May/June, 70-75. [DOI:10.1080/07303084.1990.10604523]
36. Ambinder, M. S. & Simons, D. J, 2006, Individual differences in attention capture, Annual Meeting of the Vision Sciences Society, 28.
37. Lee, T. D., Swinnen, S. P., & Serrien, D. J, 1994, Cognitive effort and motor learning, Quest, 46: 328-344. [DOI:10.1080/00336297.1994.10484130]
38. Patterson, T. J., & Carter, M, 2010, Learner regulated knowledge of results during the acquisition of multiple timing goals. Journal of Human Movement Science, 29: 214-227. [DOI:10.1016/j.humov.2009.12.003]
39. Sweller, J, 1988, Cognitive load during problem solving: Effects on learning, Cognitive Science, 12, 257-285. [DOI:10.1207/s15516709cog1202_4]
40. Morris, C. D. Bransford, J. D. & Franks, J. J, 1977, Levels of processing versus transfer appropriate processing, Journal of Verbal Learning & Verbal Behavior, 16, 519-533. [DOI:10.1016/S0022-5371(77)80016-9]
41. Ackerman, P. L, 1987, Individual differences in skill learning: An integration of psychometric and information processing perspectives, Psychological Bulletin, 102, 3-27. [DOI:10.1037/0033-2909.102.1.3]
42. Michael, J. Carter, Jae, T. Patterson, 2012, Self-controlled knowledge of results: Age-related differences in motor learning, strategies, and error detection, Human Movement Science, 31, 1459-1472. [DOI:10.1016/j.humov.2012.07.008]
43. Robertson, S. D, 1997, Individual differences in timing ability, Journal of Sport and Exercise Psychology, 19, S99.
44. Ackerman, P. L, 1987. Individual differences in skill learning: An integration of psychometric and information processing perspectives. Psychological bulletin, 102(1), p.3. [DOI:10.1037/0033-2909.102.1.3]
45. Ackerman, P. L. Kanfer, R. & Goff, M, 1995, Cognitive and noncognitive determinants and consequences of complex skill acquisition, Journal of Experimental Psychology: Applied, 1, 270-304. [DOI:10.1037/1076-898X.1.4.270]
46. Ackerman, P. L, 1988, Determinants of individual differences during skill acquisition: Cognitive abilities and information processing, Journal of Experimental Psychology, 117: 288-318. [DOI:10.1037/0096-3445.117.3.288]
47. Parsons, K. C., & Herold. M. D, 1980, Individual Differences in Performance Feedback Preferences, Educational and Psychological Measurement, 50: 15-25.
48. Ackerman, P. L, 1986, Individual differences in information processing: An investigation of intellectual abilities and task performance during practice, Intelligence, 10, 101-139. [DOI:10.1016/0160-2896(86)90010-3]
49. Mac Neveill, M. Cattel, N.S. & Vagner, B. E, 1997, Physical assistance devices in complex motor skill learning, Benefits of a self-controlled practice schedule, Research Quarterly for Exercise and Sport, 70, 265-272. [DOI:10.1080/02701367.1999.10608045]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb