1. میران زاده، عطیه/ عرب عامری، الهه/ حمایتطلب، رسول. 1388،"تأثیر مشاهده و مکالمه در تمرین دونفره بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2. آقازاده، محرم، 1394، "روشهای نوین تدریس" تهران، انتشارات آییژ .
3. عباسی، مرضیه/ موحدی، احمدرضا/ بهرام، عباس، 1391، "اثر رقابت در یادگیری یک تکلیف ادراکی - حرکتی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
4. پروین پور، شهاب/ شیخ، محمود/ حمایتطلب، رسول/ باقرزاده، فضلالله، 1392، " تأثیر تمرین دوتایی بر یادگیری شنای کرال سینه"، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
5. گرینسکی، استیو، 1952، "یادگیری مشارکتی در تربیتبدنی" . ترجمه سید محمدکاظم واعظ موسوی / محمود مرشدی، (1386)، انتشارات سمت.
6. مهدوی، بهنام/ بهرام، عباس/ قدیری، فرهاد، 1392، " تأثیر برنامهریزی تمرین و مقدار تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای شوت بسکتبال با برنامه حرکتی یکسان و متفاوت". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
7. افشاری، جواد/ جابری مقدم، علیاکبر/ طهماسبی، شهرزاد، 1389، "تأثیر 3 نوع محیط تمرینی رقابتی، غیررقابتی و ترکیبی بر اکتساب و یادداری مهارتهای باز و بسته". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
8. سلیمانی شهروئی، مصطفی/ فارسی، علیرضا/ عبدلی، بهروز، 1391، "تأثیر تمرین دونفره با الگوی در حال یادگیری و ماهر بر یادگیری مهارت پاس بغلپا فوتبال". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
9. خسروی زاده، کاوه/ شفیعزاده، محسن/ بهرام، عباس، 1385، " مقایسه اثر روش یادگیری مشارکتی با روش متداول درس تربیتبدنی بر عملکرد ورزشی دانش آموزان ". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
10. پروین پور، شهاب/ بهرام، عباس/ قدیری، فرهاد/ بلالی، مرضیه، 1389، "تأثیر آگاهی از نتیجه خودکنترلی بر یادگیری مشاهدهای در یک برنامه تمرینی دوتایی" ، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 5، 106- 89
11. Grineski S, 1993, Children, cooperative learning, and physical education. Teaching Elementary Physical Education.
12. Deutsch M, 1949, An experimental study of the effects of cooperation and competition upon group process, Human relations. [
DOI:10.1177/001872674900200301]
13. Lee, T. D. , Wishart, L. R. , & Cunningham, S. , & Carnahan, H, 1997, Model timing information during random practice eliminates the contextual interference effect. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68, 100-105. [
DOI:10.1080/02701367.1997.10608871]
14. Shea CH, Wulf G, Whltacre C,1999, Enhancing training efficiency and effectiveness through the use of dyad training. Journal of Motor Behavior, 31(2):119-25 [
DOI:10.1080/00222899909600983]
15. Wulf G , & Schmidt, R. A ,1997, Variability of practice and implicit motor learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 23, 987-b. 1006. [
DOI:10.1037/0278-7393.23.4.987]
16. Johnson DW, Johnson RT, Holubec EJ. 1998, Cooperation in the classroom: Interaction Book Company Edina.
17. Wulf G, Clauss A, Shea CH, Whitacre CA. 2001, Benefits of self-control in dyad practice. Research quarterly for exercise and sport, 72(3):299-313. [
DOI:10.1080/02701367.2001.10608964]
18. Adams, J. A. ,1986, Use of the model's knowledge of results to increase the observer's performance. Journal of Human Movemen Studies, 19, 89-98.
19. Barrett TMm, 2000, Effects of two cooperative learning strategies on academic learning time, student performance ,and social behavior of sixth-grade physical education students.
20. Magill, R. A. , & Schoenfelder-Zohdi, B, 1996, A visual model and knowledge of performance as sources of information for learning a rhythmic gymnastics skill. International Journal of Sport Psychology, 27, 7-22
21. Putnam JW, 1993, Cooperative Learning and Strategies for Inclusion: Celebrating Diversity in the Classroom. Children, Youth & Change: Sociocultural Perspectives: ERIC.