دوره 13، شماره 26 - ( 10-1402 )                   جلد 13 شماره 26 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S, Yaali R, Faezi G, Oftadeh S. Effect Of Practice Of Differential Learning And Contextual Interference On Badminton Backhand Short Serve Retention And Transfer. JRSM 2023; 13 (26) :1-10
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2935-fa.html
حسینی ساناز، یاعلی رسول، فائزی گلناز، افتاده سارا. تأثیر تمرین یادگیری افتراقی و تداخل ضمنی بر یادداری و انتقال سرویس کوتاه بکهند بدمینتون. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1402; 13 (26) :1-10

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2935-fa.html


1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
2- استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
3- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی کرج، ایران
چکیده:   (4868 مشاهده)

یکی از سؤالات اساسی در علم حرکت نظری و کاربردی، توان‌بخشی و ورزش این است که چگونه فرایند اکتساب و یادگیری مهارت‌های حرکتی جدید را می‌توان افزایش داد. یادگیری افتراقی به منظور یادگیری، بدون تکرار حرکت و بدون اصلاحات در طول فرایند اکتساب مهارت رخ می‌دهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تمرین یادگیری افتراقی و تداخل ضمنی بر یادداری و انتقال سرویس کوتاه بک هند بدمینتون بود. پیش از اجرای پروتکل از همه‌ی مشارکت‌کنندگان پیش آزمون گرفته شد. سپس هر گروه مطابق با نوع تمرین خود، 8 جلسه به تمرین پرداخت. یک روز بعد از اتمام پروتکل تمرین، از همه‌ی مشارکت‌کنندگان آزمون یادداری و انتقال به عمل آمد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین گروه‌های یادگیری افتراقی و تداخل ضمنی در آزمون یادداری و انتقال تفاوت معنادار وجود دارد (p= 0.00). در حقیقت، نتایج تحقیق اثربخشی یادگیری افتراقی را بر یادداری و انتقال سرویس بکهند بدمینتون نشان می‌دهد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان اظهار داشت که رویکرد یادگیری افتراقی برای یادگیری مهارت مفید است و می‌توان با ایجاد نوسان در فرد موجب کشف راه‌حل‌های انطباقی شد و به بهبود و یادگیری مهارت کمک کرد.

متن کامل [PDF 1755 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1402/10/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/1 | انتشار: 1402/10/8

فهرست منابع
1. 1. Serrien B, Tassignon B, Baeyens JP, Clijsen R. A critical review on the theoretical framework of differential motor learning and meta-analytic review on the empirical evidence of differential motor learning.
2. Schollhorn W, Michelbrink M, Welminsiki D, Davids KW. Increasing stochastic perturbations enhances acquisition and learning of complex sport movements. InPerspectives on cognition and action in sport 2009 Jul 30 (pp. 59-73). Nova Science Publishers, Inc..
3. Hristovski R, Davids K, Araujo D, Passos P. Constraints-induced emergence of functional novelty in complex neurobiological systems: a basis for creativity in sport. Nonlinear Dynamics-Psychology and Life Sciences. 2011 Apr 1;15(2):175.
4. Henz D, John A, Merz C, Schöllhorn WI. Post-task effects on EEG brain activity differ for various differential learning and contextual interference protocols. Frontiers in human neuroscience. 2018 Jan 31;12:19. [DOI:10.3389/fnhum.2018.00019]
5. Hossner EJ, Käch B, Enz J. On the optimal degree of fluctuations in practice for motor learning. Human movement science. 2016 Jun 1;47:231-9. [DOI:10.1016/j.humov.2015.06.007]
6. Hall KG, Magill RA. Variability of practice and contextual interference in motor skill learning. Journal of motor behavior. 1995 Dec 1;27(4):299-309. [DOI:10.1080/00222895.1995.9941719]
7. Frank TD, Michelbrink M, Beckmann H, Schöllhorn WI. A quantitative dynamical systems approach to differential learning: self-organization principle and order parameter equations. Biological cybernetics. 2008 Jan 1;98(1):19-31. [DOI:10.1007/s00422-007-0193-x]
8. Mateus N, Santos S, Vaz L, Gomes I, Leite N. The effect of a physical literacy and differential learning program in motor, technical and tactical basketball skills. Revista de psicología del deporte. 2015;24(1):73-6.
9. Savelsbergh GJ, Kamper WJ, Rabius J, De Koning JJ, Schöllhorn W. A new method to learn to start in speed skating: A differencial learning approach. International Journal of Sport Psychology. 2010 Oct 1;41(4):415.
10. I Schollhorn W, Hegen P, Davids K. The nonlinear nature of learning-A differential learning approach. The Open Sports Sciences Journal. 2012 Sep 13;5(1). [DOI:10.2174/1875399X01205010100]
11. I Schollhorn W, Hegen P, Davids K. The nonlinear nature of learning-A differential learning approach. The Open Sports Sciences Journal. 2012 Sep 13;5(1). [DOI:10.2174/1875399X01205010100]
12. Bozkurt S. The Effects of Differential Learning and Traditional Learning Trainings on Technical Development of Football Players. Journal of Education and Training Studies. 2018 Apr;6:25-9. [DOI:10.11114/jets.v6i4a.3229]
13. Trockel M, Schöllhorn WI. Differential training in soccer. InEuropean workshop on movement science Mechanics and Physiology, Müster (Alemania) 2003 (pp. 22-24).
14. Serrien B, Tassignon B, Baeyens JP, Clijsen R. A critical review on the theoretical framework of differential motor learning and meta-analytic review on the empirical evidence of differential motor learning.
15. Schollhorn W, Michelbrink M, Welminsiki D, Davids KW. Increasing stochastic perturbations enhances acquisition and learning of complex sport movements. InPerspectives on cognition and action in sport 2009 Jul 30 (pp. 59-73). Nova Science Publishers, Inc..
16. Hristovski R, Davids K, Araujo D, Passos P. Constraints-induced emergence of functional novelty in complex neurobiological systems: a basis for creativity in sport. Nonlinear Dynamics-Psychology and Life Sciences. 2011 Apr 1;15(2):175.
17. Henz D, John A, Merz C, Schöllhorn WI. Post-task effects on EEG brain activity differ for various differential learning and contextual interference protocols. Frontiers in human neuroscience. 2018 Jan 31;12:19. [DOI:10.3389/fnhum.2018.00019]
18. Hossner EJ, Käch B, Enz J. On the optimal degree of fluctuations in practice for motor learning. Human movement science. 2016 Jun 1;47:231-9. [DOI:10.1016/j.humov.2015.06.007]
19. Hall KG, Magill RA. Variability of practice and contextual interference in motor skill learning. Journal of motor behavior. 1995 Dec 1;27(4):299-309. [DOI:10.1080/00222895.1995.9941719]
20. Frank TD, Michelbrink M, Beckmann H, Schöllhorn WI. A quantitative dynamical systems approach to differential learning: self-organization principle and order parameter equations. Biological cybernetics. 2008 Jan 1;98(1):19-31. [DOI:10.1007/s00422-007-0193-x]
21. Mateus N, Santos S, Vaz L, Gomes I, Leite N. The effect of a physical literacy and differential learning program in motor, technical and tactical basketball skills. Revista de psicología del deporte. 2015;24(1):73-6.
22. Savelsbergh GJ, Kamper WJ, Rabius J, De Koning JJ, Schöllhorn W. A new method to learn to start in speed skating: A differencial learning approach. International Journal of Sport Psychology. 2010 Oct 1;41(4):415.
23. I Schollhorn W, Hegen P, Davids K. The nonlinear nature of learning-A differential learning approach. The Open Sports Sciences Journal. 2012 Sep 13;5(1). [DOI:10.2174/1875399X01205010100]
24. I Schollhorn W, Hegen P, Davids K. The nonlinear nature of learning-A differential learning approach. The Open Sports Sciences Journal. 2012 Sep 13;5(1). [DOI:10.2174/1875399X01205010100]
25. Bozkurt S. The Effects of Differential Learning and Traditional Learning Trainings on Technical Development of Football Players. Journal of Education and Training Studies. 2018 Apr;6:25-9. [DOI:10.11114/jets.v6i4a.3229]
26. Trockel M, Schöllhorn WI. Differential training in soccer. InEuropean workshop on movement science Mechanics and Physiology, Müster (Alemania) 2003 (pp. 22-24).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb