دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   جلد 13 شماره 25 صفحات 108-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepehrian A H, Talebpour M, Aghaei Shahri M S, Zahmati M. Modeling the Shopping Motivation and Regret of the Customers of Sports Products. JRSM 2023; 13 (25) :89-108
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3109-fa.html
سپهریان امیرحسین، طالب پور مهدی، آقایی شهری ملیحه سادات، زحمتی مجید. مدل‌سازی انگیزه و حسرت خرید مشتریان محصولات ورزشی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1402; 13 (25) :89-108

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3109-fa.html


1- دانشگاه فردوسی
2- دانشگاه فردوسی ، mtalebpour@um.ac.ir
3- دانشگاه فنی و حرفه‌ای تهران
چکیده:   (4831 مشاهده)
هدف پژوهش بررسی رابطه و عوامل موثر بر انگیزه خرید و حسرت پس از خرید مشتریان عمده محصولات ورزشی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش، از نوع پژوهش‌های توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان محصولات ورزشی استان خراسان رضوی در سال 1398 بودند که طبق حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر با روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه های استاندارد حسرت پس از خرید دلاکروئیس و همکاران (2007) و بررسی انگیزه‌های خرید مصرف‌کنندگان ایرانی حیدرزاده و بهرامی (1394) را تکمیل نمودند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تحت نرم افزا‌رهای SPSS و AMOS انجام شد. نتایج نشان داد که متغیر انگیزه خرید به ترتیب تحت تاثیر عواملی همچون خرید در حراجی، خرید فایده نگر، خرید لذتی، ایفای نقش، هوشیاری و آگاهی از برند، انگیزه حسی و خرید الهام‌بخش، آگاهی از کیفیت، خرید اجتماعی، خرید تفریحی و خرید ارزشی قرار دارد. همچنین دو بعد احساس پشیمانی بعد از خرید و احساس پشیمانی و حسرت ناشی از خرید نکردن دو عامل تبیین‌کننده متغیر حسرت خرید بودند. از طرفی مشاهده شد که بین انگیزه‌خرید و حسرت خرید همبستگی وجود دارد و مدل ارتباط انگیزه خرید و حسرت خرید از برازش مناسبی برخوردار بود. بنابراین شناسایی انگیزه‌های خرید می‌تواند برای صاحبان، بازاریابان و فروشندگان فروشگاه‌های لوازم ورزشی در ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان مؤثر واقع گردد.
متن کامل [PDF 1674 kb]   (667 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1399/12/11 | پذیرش: 1400/9/21 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/21 | انتشار: 1402/6/20

فهرست منابع
1. 1. Lin WB, Wang MK, Hwang KP. The combined model of influencing on-line consumer behavior. Expert Systems with Applications. 2010 Apr 1;37(4):3236-47. [DOI:10.1016/j.eswa.2009.09.056]
2. Memari Zh, Aghaei MS, Saadati M. Recognition of Areas & Infrastructure of Iranian Sport Industry. Strategic of Sports and Youth. 2017; 16(37): 113-128. (Persian).
3. Qasemi H, Kashkar S, Mousavi M. The survey about the sports and physical education publishing on basis of customer needs in Tehran Book Exhibition (2011). Journal of Contemporary Research in Sport Management. 2012; 2(3): 33-50.
4. Yang WC, Huang HC, Chang CM. Service quality contingency model approach to the willingness of revisit a leisure farm. Journal of International Management Studies. 2010; 5(2): 142-150.
5. Bauda H, Alboali Shahin R, Androage L. Investigating the factors affecting purchasing motivation and humor after buying among buyers of GLX products. International Conference on Management Economics and Agricultural Sciences. 2016; 1-10. (Persian).
6. Haidarzadeh Hanzai K, Bahrami A. Investigating the motives of buying Iranian consumers. Journal of Management Development and Transformation. 2016; 6(22), 45-54. (Persian)
7. Flavián-Blanco C, Gurrea-Sarasa R, Orús-Sanclemente C. Analyzing the Emotional Outcomes of the Online Search Behavior with Search Engines. Computers in Human Behavior. 2011; 27(1), 540-551. [DOI:10.1016/j.chb.2010.10.002]
8. Bagozzi RP, Belanche D, Casaló LV, Flavián C. The Role of Anticipated Emotions in Purchase Intentions. Psychology & Marketing. 2016; 33(8), 629-645. [DOI:10.1002/mar.20905]
9. Di Caprio D, Santos-Arteaga FJ, Tavana M. The Role of Anticipated Emotions and the Value of Information in Determining Sequential Search Incentives. Operations Research Perspectives. 2019; 6(1), 100-106. [DOI:10.1016/j.orp.2019.100106]
10. Pelaez A, Chen CW, Chen YX. Effects of Perceived Risk on Intention to Purchase: a Meta-Analysis. Journal of Computer Information Systems. 2019; 59(1), 73-84. [DOI:10.1080/08874417.2017.1300514]
11. Bakar A, Lee R, Rungie C. The effects of religious symbols in product packaging on Muslim consumer responses. Australasian Marketing Journal (AMJ). 2013; 21(3), 198-204. [DOI:10.1016/j.ausmj.2013.07.002]
12. Zhou H, Gu Z. The Effect of Different Price Presentations on Consumer Impulse Buying Behavior: the Role of Anticipated Regret. American Journal of Industrial and Business Management. 2015; 5(1), 27-36. [DOI:10.4236/ajibm.2015.51004]
13. Goldsmith RE, Flynn LR, Clark RA. Materialism and brand engagement as shopping motivations. Journal of Retailing and Consumer Services. 2011;18(4):278-84. [DOI:10.1016/j.jretconser.2011.02.001]
14. Wagner T, Rudolph T. Towards a hierarchical theory of shopping motivation. Journal of Retailing and Consumer Services. 2010;17(5):415-29. [DOI:10.1016/j.jretconser.2010.04.003]
15. Arnold MJ, Reynolds KE. Approach and avoidance motivation: investigating hedonic consumption in a retail setting. Journal of Retailing. 2012;88(3):399-411. [DOI:10.1016/j.jretai.2011.12.004]
16. Jones MA, Reynolds KE, Arnold MJ. Hedonic and utilitarian shopping value: Investigating differential effects on retail outcomes. Journal of business research. 2006;59(9):974-81. [DOI:10.1016/j.jbusres.2006.03.006]
17. Davis L, Hodges N. Consumer shopping value: An investigation of shopping trip value, in-store shopping value and retail format. Journal of retailing and consumer services. 2012;19(2):229-39. [DOI:10.1016/j.jretconser.2012.01.004]
18. Lazim NA, Sulaiman Z, Mas'od A, Chin TA, Awang SR. Measuring Post-purchase Regret and Impulse Buying in Online Shopping Experience from Cognitive Dissonance Theory Perspective. In2020 6th International Conference on Information Management (ICIM) 2020 Mar 27 (pp. 7-13). IEEE. [DOI:10.1109/ICIM49319.2020.244662]
19. Sarwar MA, Awang Z, Habib MD, Nasir J, Hussain M. Why did I buy this? Purchase regret and repeat purchase intentions: A model and empirical application. Journal of Public Affairs. 2020:e2357. [DOI:10.1002/pa.2357]
20. Kurniawati M. Anticipated Regret in the Purchase of Secondhand and Counterfeit Product. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen). 2019;10(2):197-204. [DOI:10.15294/jdm.v10i2.18537]
21. Lyons SJ, Wien AH, Altintzoglou T. Guilt-free pleasures: how premium and luxury influence regret. Journal of Product & Brand Management. 2019;28(3), 421-431. [DOI:10.1108/JPBM-02-2018-1764]
22. Rasekh B. Examining the feelings of regret of buying in the purchase of non-material goods (motives and regrets after the purchase). journal of New Research in Management and Accounting. 2018;13(39), 49-62. (Persian).
23. Heidari H, Faryabi M, Fazlzadeh A. Designing a structured model for a consumer sense of sensation in the future. Journal of Business Management. 2015;6(2), 291-314. (Persian).
24. Sari NY, Hermawati S. The effect of shopping lifestyle, hedonic shopping motivation, and sales promotion on impulse buying behavior in e-commerce (case study of berrybenka consumer). Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis. 2020;25(1):45-54. [DOI:10.35760/eb.2020.v25i1.2343]
25. Hadi S, Rini ES, Sembiring BKF. The Influence of Perception of Value, Brand Awareness, and Customer Motivation on Purchasing Interest at Johor Summerville Residence Medan. International Journal of Research and Review. 2020;7(5),129-136.
26. Fang C. The Impact of Hedonic Shopping Motivation towards Impulse Buying Behavior moderated by money availability, time availability, and task definition: A case of ZARA in Indonesia. iBuss Management. 2020;8(2).
27. Diaconescu M, Constantinescu M, Țuclea CE, Diaconescu M. Determinants Of Green Product Buying Decision Among Romanian Consumers. New Trends in Sustainable Business and Consumption. 2020; 699-706.
28. Nedumaran G, Rani C. Consumer Buying Behaviour towards Dairy Products: Exploring the Motivation and Trends with Special Reference to Andhra Pradesh. Our Heritage. 2020;68(1),12359-12370.
29. Herawati H, Prajanti SD, Kardoyo K. Predicted Purchasing Decisions from Lifestyle, Product Quality and Price Through Purchase Motivation. Journal of Economic Education. 2019;8(1):1-1.
30. Jain S. Factors affecting sustainable luxury purchase behavior: A conceptual framework. Journal of International Consumer Marketing. 2019;31(2):130-46. [DOI:10.1080/08961530.2018.1498758]
31. Sebald AK, Jacob F. Help welcome or not: Understanding consumer shopping motivation in curated fashion retailing. Journal of Retailing and Consumer Services. 2018;40:188-203. [DOI:10.1016/j.jretconser.2017.10.008]
32. Zainuddin A, Mohd R. Personal vs. Social Shopping Motives: A Case of Hypermarkets. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;130:447-54. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.04.052]
33. Park J, Hill WT. Exploring the role of justification and cognitive effort exertion on post-purchase regret in online shopping. Computers in Human Behavior. 2018;83:235-42. [DOI:10.1016/j.chb.2018.01.036]
34. Bennett K. Love gone bad or love never found?: Two ways you may be haunted by regret, and what they say about your choices. Psychology Today. 2018;1-4.‌
35. Jain K, Gautam S, Pasricha D. The pleasure and the guilt-Impulse purchase and post purchase regret: A study of young Indian consumers. Indian Journal of Marketing. 2018;48(3):49-63. [DOI:10.17010/ijom/2018/v48/i3/121984]
36. Davvetas V, Diamantopoulos A. Should have I Bought the other One?" Experiencing Regret in Global versus Local Brand Purchase Decisions. Journal of International Marketing. 2018;26(2):1-21. [DOI:10.1509/jim.17.0040]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb