دوره 13، شماره 26 - ( 10-1402 )                   جلد 13 شماره 26 صفحات 187-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabnarmi B, Bandali E. Sport Hero(ine)’s Features And Barriers To Achieve Their Status From The Student’s Viewpoints. JRSM 2023; 13 (26) :161-187
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3137-fa.html
عرب نرمی بیتا، بندلی الهه. ویژگی‌ قهرمانان ورزشی و موانع دستیابی به جایگاه قهرمان از دیدگاه دانش‌آموزان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1402; 13 (26) :161-187

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3137-fa.html


1- استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران ، b.arabnarmi@neyshabur.ac.ir
2- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1568 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های قهرمانان ورزشی و تحلیل موانع رسیدن به جایگاه قهرمان ورزشی از دیدگاه دانش‌آموزان است. 300 دانش‌آموز در مقطع دبیرستان و هنرستان از استان سمنان در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه باز- پاسخ، در دو بخش الف) ویژگی‌های ‌قهرمان ورزشی و ب) موانع رسیدن به جایگاه قهرمان بود. داده‌ها با روش‌ توصیفی‌ تحلیلی و سپس با بهره‌گیری از الگوی نظری وندایک (2004) در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی در سطح کلان و خرد تحلیل گردید. در توصیف ویژگی‌های قهرمان ورزشی، زنان به ویژگی‌های بدنی و مردان به ویژگی‌های رفتاری-‌اخلاقی بیشتر از سایر موارد اشاره کردند. فراوانی توصیف ویژگی­های بدنی، چهره و رفتاری-اخلاقی به‌طور معنی­داری بیشتر از سایر ویژگی­ها بود. موانع رسیدن به جایگاه قهرمان نیز در 6 طبقه تفکیک شد. بر اساس آزمون نسبت، موانع اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و موانع شخصی به‌طور معنی­داری بیشتر از سایر موانع، رسیدن به جایگاه قهرمان را دشوار می­کند. تحلیل‌ سطح کلان مربع وندایک نشان داد که «پررنگ کردن ویژگی‌های منفی غیرخودی» دارای بیش‌ترین بسامد است، بدین معنی که دانش‌آموزان سایر عوامل بیرونی و محیطی را به عنوان مانع برای رسیدن به جایگاه قهرمان بدیهی می‌انگارند. همچنین آن‌ها برای بیان موانع از راهبردهای خرد نظیر استدلال منطقی، قربانی شدن، تعمیم و واژه‌گزینی استفاده کرده‌‌اند. بر اساس یافته‌های پژوهش متغیرهای حاکم بر ذهن دانش‌آموزان و چگونگی بکار بستن آن در زبان، گویای شرایط نامناسب برای ایجاد یک الگوی قهرمانی در ورزش است.
متن کامل [PDF 1869 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1401/10/17 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/30 | انتشار: 1402/10/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb