دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 30-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، akbar.bohloul69@gmail.com
چکیده:   (2392 مشاهده)

دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی برای قرار دادن اطلاعات مربوط به هماهنگی حرکات انسان در دسترس محققان، مربیان و درمان گران، طراحی و ساخته شده است. برای بررسی اعتبارسنجی این ابزار از 28 شرکت کننده با بهره گیری از آزمون هماهنگی دودستی دستگاه وینا و ابزار پژوهش حاضر خواسته شد تا تکلیف هماهنگی حرکتی دودستی، دوپایی و بین فردی را انجام دهند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد ابزار پژوهش حاضر در هماهنگی حرکتی دودستی در فاکتور میانگین کل زمان دسته (88/0r=) و صفحه گردان (96/0r=) و در فاکتور میانگین درصد زمان خطای دسته (89/0r=) و صفحه گردان (87/0r=) از روایی بالایی برخوردار است. همچنین نتایج آلفای کرونباخ نیز نشان داد ابزار پژوهش حاضر در هماهنگی حرکتی دودستی در فاکتور میانگین کل زمان دسته (89/0r=) و صفحه گردان (97/0r=) و در فاکتور میانگین درصد زمان خطای دسته (81/0r=) و صفحه گردان (85/0r=) از پایایی مناسبی برخوردار است. همچنین، در هماهنگی حرکتی دوپایی در فاکتور میانگین کل زمان پدال ها (90/0r=) و در فاکتور میانگین درصد زمان خطای پدال ها (83/0r=) و در هماهنگی حرکتی بین فردی در فاکتور میانگین کل زمان (91/0r=) و در فاکتور میانگین درصد زمان خطا (80/0r=) نیز نتایج، بیانگر پایایی قابل قبول بود. لذا استفاده از ابزار پژوهش حاضر را می توان به آزمایشگاه های علوم ورزشی در کلیه موسسات آموزش عالی، فدراسیون ها و مربیان ورزشی، بیماران و مراکز توانبخشی ها، کلینیک های درمانی و فیزیوتراپی پیشنهاد کرد.

متن کامل [PDF 1276 kb]   (1089 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1395/10/5 | پذیرش: 1396/5/10 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. 1. Harro A. Classification of behavioral goals in the psychomotor area. 2 ed. Tehran: The Ministry of Education, Research and Planning Organization; 1989.
2. Richard M. Motor Learning :Concepts and Applications 8ed. Tehran: Hananeh; 2017.
3. Âbasi S, Hadian MR. The Effect of Eye-Hand Coordination Activities on Hand Skills of 7-10 Year-Old Educable Students with Down Syndrome. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2011;21(83):54-8.
4. Swinnen SP, Lee TD, Verschueren S, Serrien DJ, Bogaerds H. Interlimb coordination: Learning and transfer under different feedback conditions. Human movement science. 1997;16(6):749-85. [DOI:10.1016/S0167-9457(97)00020-1]
5. Ghanavati T, Salavati M, Karimi N, Negahban H, Takamjani IE, Mehravar M, et al. Intra-limb coordination while walking is affected by cognitive load and walking speed. Journal of biomechanics. 2014;47(10):2300-5. [DOI:10.1016/j.jbiomech.2014.04.038]
6. Nagaraj T. Effect of general specific and combined fitness training on selected skill related fitness and performance among cricket players. Paripex-Indian journal of research. 2017; 5(3): 47-48‌.
7. Abedin M, Ali H, Hadi Y. Effect of Aging and Volleyball Experience on the Continuous Bimanual Coordination Task. Scientific Journal Management System. 2012;2(5):5-18.
8. Desrosiers J, Rochette A, Corriveau H. Validation of a new lower-extremity motor coordination test. Archives of physical medicine and rehabilitation. 2005;86(5):993-8. [DOI:10.1016/j.apmr.2004.11.007]
9. Cardoso AA, Magalhães Lde C. Bilateral coordination and motor sequencing in Brazilian children: preliminary construct validity and reliability analysis. Occupational therapy international. 2009;16(2):107-21. [DOI:10.1002/oti.273]
10. Vaara M, SL K. Reliability of novel coordination and balance tests. 14th International Congress of the World Confederation for Physical Therapy 7-12 June; Barcelona, Spain2003.
11. Ong NCH. The use of the Vienna Test System in sport psychology research: A review. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2015;8(1):204-23. [DOI:10.1080/1750984X.2015.1061581]
12. Chraif M, Ani ei M. Gender Differences in Motor Coordination at Young Students at Psychology. International journal of social science and humanity. 2013:147-50. [DOI:10.7763/IJSSH.2013.V3.215]
13. Nazemzadegan g, bagherzadeh f, hemayattalab r, farsi a. The Comparison of the Effect of Cognitive Load on Duration and Accuracy of Bimanual Coordination Task. Journal of Motor Learning and Movement. 2010;2(1):133-49.
14. Farsi A, Abdoli B, Kaviyani M. The Comparison of the Effects of Attentional-Cognitive Load and Motor-Cognitive Load on Bimanual Coordination Performance. Development & Motor Learning. 2011;3(7):43-.
15. Heydar S, Mohammad H. Design, construction, validation and reliability of simultaneous kinematic measurement of kinematic motion and distribution of water pressure in swimming. Sports Medicine Studies. 2010(7):31-46.
16. Latash ML. Fundamentals of Motor Control. San Diego: Academic Press; 2012. 149-70 p. [DOI:10.1016/B978-0-12-415956-3.00009-9]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.