XML English Abstract Print


1- ، roodbari.hamid@yahoo.com
چکیده:   (2650 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین هویت تیمی و بی­خویشتن شدن تماشاچیان با جو ورزشگاه و وفاداری تماشاچیان بود. روش تحقیق از نوع ارتباط علی  و روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را 40 هزار نفر از تماشاگران فوتبال حاضر در ورزشگاه آزادی در بازی فوتبال بین تیم های پرسپولیس و استقلال خوزستان در فصل 96-97 تشکیل داده اند. که 384 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند که به صورت نمونه غیر تصادفی_داوطلبانه پرسشنامه ها بین آن ها توزیع شد. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه تعدیل شده هویت تیمی جیمز و روس(2002)، پرسشنامه بی­خویشتن­شدن سیگزمالی(1990)، پرسشنامه جو ورزشگاه اهریچ و بنگستین(2012) و پرسشنامه وفاداری تماشاچیان ماهونی و همکاران(2000) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل آماری از آمار توصیفی و روش معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی در نرم افزار اسمارت پی ال اس3 استفاده شد. نتایج نشان داد هویت تیمی و بی­خویشتن شدن تماشاچیان به ترتیب با ضریب مسیر580/0 و 386/0 تاثیر معناداری بر جو ورزشگاه دارند و همچنین سه متغیر جو ورزشگاه، بی­خویشتن شدن و هویت تیمی به ترتیب با ضرایب مسیر 247/0، 248/0 و 428/0 بر وفادارای تماشاچیان تاثیر مثبت دارد . بر اساس نتایج این پژوهش به مدیران باشگاهها و ورزشگاهها پیشنهاد می­شود برای افزایش وفاداری تماشاچیان و درک جو مناسب از ورزشگاه به هویت تیمی و بی­خویشتن شدن تماشاچیان توجه ویژه داشته باشند.


     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1398/1/28 | پذیرش: 1399/12/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/12/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.