برگشت به فهرست مقالات
|
برگشت به فهرست نسخه ها
خلق مزیت رقابتی در کسبوکارهای ورزشی: نقش منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت
کیومرث رمضانلو
1
،
نوشین بنار
2
،
فاطمه سعیدی
2
1- دانشگاه گیلان ،
phdkiomars@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:
(763 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی نقش منابع ورودی، موقعیت در بازار و توان خلاقیت در خلق مزیت رقابتی کسبوکارهای ورزشی (مجموعههای تفریحی-ورزشی آبی شهر تهران) بود
. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران مجموعههای تفریحی- ورزشی آبی شهر تهران بود.
برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیهها ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. 80 پرسشنامه به نسبت توزیع مجموعههای تفریحی-ورزشی آبی در پنج منطقه استان تهران، به صورت هدفمند در اختیار مدیران قرار گرفت که از این تعداد 75 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها نشان داده منابع ورودی به طور مستقیم بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنیداری دارد (53/0
β=
،06/20
t=
)، موقعیت در بازار نیز به طور مستقیم بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنیداری (42/0
β=
،23/2
t=
) دارد. همچنین توان خلاقیت به طور مستقیم بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنیداری (63/0
β=
،43/11
t=
). نتایج این مطالعه هدفمند بودن رویکرد ترکیبی بهواسطه توانایی بهکارگیری درست منابع ورودی از جمله منابع انسانی، سازمانی و مالی، توجه به سرمایه مشتری و داشتن هوشمندی رقابتی به عنوان ایجادکنندهها و تثبیتکننده موقعیت در بازار و همچنین سرمایه نوآوری، توان فناوری اطلاعات و مدیریت دانش به عنوان مهمترین منابع و عناصر در استفاده از توان خلاقیت میتوانند مزیت رقابتی را برای کسبوکارها به ارمغان آورند.
واژههای کلیدی:
توان خلاقیت
،
کسبوکار ورزشی
،
مزیت رقابتی
،
منابع ورودی
،
موقعیت در بازار
نوع مطالعه:
پژوهشي
| موضوع مقاله:
مدیریت ورزشی
دریافت: 1399/8/4 | پذیرش: 1400/3/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/3/3
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.