دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   جلد 13 شماره 25 صفحات 29-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه ارومیه
2- دانشگاه ارومیه ، h.mohammadzadeh@urmia.ac.ir
چکیده:   (2018 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تاثیر تمرین تصویرسازی ­ذهنی، یادگیری مشاهده­ ای، ترکیبی(تصویرسازی و  یادگیری مشاهده ­ای) و بدنی بر بازنمایی­ ذهنی و عملکرد گلف­ بازان مبتدی بود. بدین منظور 60 نفر دانشجو (سن:22.8±2.11) بصورت تصادفی در 4 گروه: 1) تصویرسازی­ ذهنی، 2) یادگیری مشاهده ­ای، 3)ترکیبی(تصویرسازی ذهنی+یادگیری مشاهده ­ای) و تمرین بدنی قرار گرفتند. پس از اجرای پیش ­آزمون، شرکت­ کنندگان در هرگروه براساس گروه ­بندی خود تکلیف ضربه گلف را به مدت سه روز متوالی (هر روز 60 کوشش) اجرا کردند و در روز سوم پس ­آزمون بعمل آمد. دو روز بعد از پس ­آزمون، آزمون یادداری گرفته شد. دقت اجرا و ساختار بازنمایی ذهنی شرکت ­کنندگان بعنوان متغیر وابسته اندازه ­گیری شد. نتایج پژوهش نشان ­داد که در متغیر عملکرد، گروه تمرین بدنی بهتر از سایر گروه ­ها بوده است. همچنین عملکرد گروه ترکیبی نسبت به گروه تصویرسازی و یادگیری مشاهده ­ای بهتر بود. علاوه براین، در متغیر بازنمایی ­ذهنی گروه ترکیبی نسبت به سایر گروه ­ها بازنمایی ­ذهنی ساختاریافته ­تر و دقیق­تری داشت. ضمن اینکه گروه تصویرسازی نسبت به گروه یادگیری مشاهده ­ای و بدنی از بازنمایی­ ذهنی بهتری برخوردار بود. در کل نتایج پژوهش نشان می­ دهد که تمرین بدنی نسبت به سایر روش ها باعث افزایش دقت در ضربه گلف می­شود. همچنین تمرین ترکیبیِ تصویرسازی و یادگیری مشاهده ­ای در بهبود ساختار بازنمایی ذهنی تاثیر بیشتری نسبت به سایر روش های استفاده شده در این پژوهش دارد.
متن کامل [PDF 1364 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1400/7/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/7/14 | انتشار: 1402/6/20

فهرست منابع
1. Lange C, Unnithan VB, Larkam E, Latta PM. Maximizing the benefits of Pilates-inspired exercise for learning functional motor skills. Journal of bodywork and Movement Therapies. 2000;4(2):99-108. [DOI:10.1054/jbmt.1999.0161]
2. Hodges NJ, Williams AM. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2012. [DOI:10.4324/9780203133712]
3. Hill LA. Mental representation mediation in expert golf putting [dissertation]. [Florida]: Florida State University; 2007. 114p.
4. Ericsson KA. Deliberate practice and the modifiability of body and mind: toward a science of the structure and acquisition of expert and elite performance. International journal of sport psychology. 2007.
5. Hirata Y, Matsuda H, Nemoto K, Ohnishi T, Hirao K, Yamashita F, et al. Voxel-based morphometry to discriminate early Alzheimer's disease from controls. Neuroscience letters. 2005;382(3):269-74. [DOI:10.1016/j.neulet.2005.03.038]
6. Frank C, Land WM, Schack T. Mental representation and learning: the influence of practice on the development of mental representation structure in complex action. Psychology of Sport and Exercise. 2013;14(3):353-61. [DOI:10.1016/j.psychsport.2012.12.001]
7. Land WM, Frank C, Schack T. The influence of attentional focus on the development of skill representation in a complex action. Psychology of Sport and Exercise. 2014;15(1):30-8. [DOI:10.1016/j.psychsport.2013.09.006]
8. Ericsson KA, Starkes J, Ericsson K. Development of elite performance and deliberate practice. Expert performance in sports: Advances in research on sport expertise. 2003:49-83. [DOI:10.5040/9781492596257.ch-003]
9. Jirsa V, Müller V. Cross-frequency coupling in real and virtual brain networks. Frontiers in computational neuroscience. 2013;7:78. [DOI:10.3389/fncom.2013.00078]
10. Frank C. Mental representation and learning in complex action: a perceptual-cognitive view on mental and physical practice. 2014.
11. Ste-Marie DM, Law B, Rymal AM, Jenny O, Hall C, McCullagh P. Observation interventions for motor skill learning and performance: an applied model for the use of observation. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2012;5(2):145-76. [DOI:10.1080/1750984X.2012.665076]
12. Bandura A. Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ. 1986;1986(23-28).
13. Horn RR, Williams AM, Hayes SJ, Hodges NJ, Scott MA. Demonstration as a rate enhancer to changes in coordination during early skill acquisition. Journal of Sports Sciences. 2007;25(5):599-614. [DOI:10.1080/02640410600947165]
14. Becker SI. The mechanism of priming: Episodic retrieval or priming of pop-out? Acta Psychologica. 2008;127(2):324-39. [DOI:10.1016/j.actpsy.2007.07.005]
15. King AJ. Auditory neuroscience: activating the cortex without sound. Current Biology. 2006;16(11):R410-R1. [DOI:10.1016/j.cub.2006.05.012]
16. Roza SJ, Govaert PP, Vrooman HA, Lequin MH, Hofman A, Steegers EA, et al. Foetal growth determines cerebral ventricular volume in infants: the Generation R Study. Neuroimage. 2008;39(4):1491-8. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2007.11.004]
17. Lorey B, Naumann T, Pilgramm S, Petermann C, Bischoff M, Zentgraf K, et al. How equivalent are the action execution, imagery, and observation of intransitive movements? Revisiting the concept of somatotopy during action simulation. Brain and cognition. 2013;81(1):139-50. [DOI:10.1016/j.bandc.2012.09.011]
18. Clark S, Tremblay F, Ste-Marie D. Differential modulation of corticospinal excitability during observation, mental imagery and imitation of hand actions. Neuropsychologia. 2004;42(1):105-12. [DOI:10.1016/S0028-3932(03)00144-1]
19. Zabicki A, de Haas B, Zentgraf K, Stark R, Munzert J, Krüger B. Imagined and executed actions in the human motor system: testing neural similarity between execution and imagery of actions with a multivariate approach. Cerebral Cortex. 2017;27(9):4523-36. [DOI:10.1093/cercor/bhw257]
20. Holmes P, Calmels C. A neuroscientific review of imagery and observation use in sport. Journal of motor behavior. 2008;40(5):433-45. [DOI:10.3200/JMBR.40.5.433-445]
21. Bandura A. Self-efiicacy: The exercise ofcontrol. New York: Freeman; 1997.
22. Wright DJ, McCormick SA, Birks S, Loporto M, Holmes PS. Action observation and imagery training improve the ease with which athletes can generate imagery. Journal of Applied Sport Psychology. 2015;27(2):156-70. [DOI:10.1080/10413200.2014.968294]
23. Phillips RJ, Walter GC, Wilder SL, Baronowsky EA, Powley TL. Alpha-synuclein-immunopositive myenteric neurons and vagal preganglionic terminals: autonomic pathway implicated in Parkinson's disease? Neuroscience. 2008;153(3):733-50. [DOI:10.1016/j.neuroscience.2008.02.074]
24. SooHoo S, Takemoto KY, McCullagh P. A comparison of modeling and imagery on the performance of a motor skill. Journal of Sport Behavior. 2004;27(4):349.
25. Vogt S, Di Rienzo F, Collet C, Collins A, Guillot A. Multiple roles of motor imagery during action observation. Frontiers in human neuroscience. 2013;7:807. [DOI:10.3389/fnhum.2013.00807]
26. Mulder T, Zijlstra S, Zijlstra W, Hochstenbach J. The role of motor imagery in learning a totally novel movement. Experimental brain research. 2004;154(2):211-7. [DOI:10.1007/s00221-003-1647-6]
27. Meier B, Rothen N, Walter S. Developmental aspects of synaesthesia across the adult lifespan. Frontiers in human neuroscience. 2014;8:129. [DOI:10.3389/fnhum.2014.00129]
28. Guillot A, Collet C. The neurophysiological foundations of mental and motor imagery: Oxford University Press; 2010. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199546251.001.0001]
29. Williams SE, Cumming J, Ntoumanis N, Nordin-Bates SM, Ramsey R, Hall C. Further validation and development of the movement imagery questionnaire. Journal of sport and exercise psychology. 2012;34(5):621-46. [DOI:10.1123/jsep.34.5.621]
30. Schmidt R, Lee T. Motor control and learning: a behavioral emphasis 5th ed-Champaign, IL: Human Kinetics. United States; 2011.
31. Kim T, Frank C, Schack T. A systematic investigation of the effect of action observation training and motor imagery training on the development of mental representation structure and skill performance. Frontiers in Human Neuroscience. 2017;11:499. [DOI:10.3389/fnhum.2017.00499]
32. Frank C, Land WM, Schack T. Perceptual-cognitive changes during motor learning: The influence of mental and physical practice on mental representation, gaze behavior, and performance of a complex action. Frontiers in psychology. 2016;6:1981. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01981]
33. Schack T. Measuring mental representations. Handbook of measurement in sport and exercise psychology. 2012:203-14. [DOI:10.5040/9781492596332.ch-019]
34. Moradi N, Fazeli D. Investigation of effect of routine introduction, imagery and mixed methods on performance and mental representation of volleyball overhand float-serve. Journal of Sport Psychology Studies. 2017;6(20):149-68 (In Persian).
35. Frank C, Linstromberg G-L, Hennig L, Heinen T, Schack T. Team Action Imagery and Team Cognition: Imagery of Game Situations and Required Team Actions Promotes a Functional Structure in Players' Representations of Team-Level Tactics. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2018;40(1):20-30. [DOI:10.1123/jsep.2017-0088]
36. Schack T. The cognitive architecture of complex movement. International journal of sport and exercise psychology. 2004;2(4):403-38. [DOI:10.1080/1612197X.2004.9671753]
37. Schack T, Mechsner F. Representation of motor skills in human long-term memory. Neuroscience letters. 2006;391(3):77-81. [DOI:10.1016/j.neulet.2005.10.009]
38. Miall RC, Wolpert DM. Forward models for physiological motor control. Neural networks. 1996;9(8):1265-79. [DOI:10.1016/S0893-6080(96)00035-4]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.