%0 Journal Article %A Hamboushi, Laleh %A Arabameri, Elaheh %A Shahbazi, Mehdi %A Zeidabady, Rasoul %T The Effect of Motor Dependent/Independent Visual Perception Training on Visual-Motor Integration and Fine Motor Skills of 7-8-year-old Children: The Retest of Movement Hypothesis %J Research in Sport Management and Motor Behavior %V 12 %N 23 %U http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2670-fa.html %R 10.52547/JRSM.12.23.55 %D 2022 %K Visual perception, visual training, visual-motor integration, movement hypothesis, fine motor skills, %X هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان 7 و 8 ساله بود. بدین منظور، 107 نفر از دانشآموزان کلاس اول دبستان شهرستان سبزوار به‌صورت هدفمند (شرایط اقتصادی و فرهنگی یکسان، سلامت جسمانی و ذهنی و دید کامل با یا بدون عینک) انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت(هر گروه 32 نفر) و یک گروه کنترل (43 نفر) قرار گرفتند. پس از برگزاری پیش‌آزمون، آزمودنی‌های گروه‌های آزمایشی، به مدت 6 هفته و هر هفته، سه جلسه 45 دقیقه­ای به تمرین پرداختند و سپس پس‌آزمون در دو گروه برگزار شد. پس از بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها و همگنی واریانس‌ها به‌وسیله آزمون شاپیروویلک و لوین از آزمون تحلیل کوواریانس به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS 19 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تمرینات ادراک بینایی وابسته و غیر وابسته به حرکت بر یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان 7 و 8 ساله تأثیر معنی­داری دارد؛ اما بین این دو شیوه تمرینی تفاوت معنی­داری وجود نداشت. این نتایج هم‌راستا با فرضیه حرکت نشان داد، مسئله‌ی مهم در رشد ادراکی و ادارکی- حرکتی توجه فرد به محرک­های بینایی در محیط بوده و وجود حرکت در تمرینات بینایی الزامی نمی‌باشد. %> http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2670-fa.pdf %P 55-70 %& 55 %! %9 Research %L A-10-1463-1 %+ University of Tehran %G eng %@ 2252-0716 %[ 2022