%0 Journal Article %A Ramezaninejad, Rahim %A Nazari, Samaneh %A Besharatimoghadam, Maryam %A Ziya, Mohammad Javad %T Pathology of the Consequences of the Covid-19 Pandemic on Physical Education in Schools: Representing Challenges and Providing Effective Strategies %J Research in Sport Management and Motor Behavior %V 12 %N 23 %U http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3105-fa.html %R 10.52547/JRSM.12.23.188 %D 2022 %K Educational Challenges, Covid-19, School Closure, Online Education, Nature of Physical Education Class, %X هدف از پژوهش حاضر آسیب‌شناسی پیامد‌های کووید-19 بر تربیت‌بدنی در مدارس با رویکرد بازنمایی چالش‌های اساسی آن و ارائه راهکار‌هایی براساس برنامه‌ها و تجارب آموزشی سایر کشور‌‌هاست. بااستفاده از روش مطالعه کتابخانه‌ای، اسناد و پژوهش‌های علمی موجود به‌ویژه تحقیقات خارجی، 100 مقاله موردبررسی و تحلیل قرار گرفتند و داد‌ه‌های تحقیق در دو قالب چالش‌ها و استراتژی‌ها طبقه‌بندی شدند. یافته‌ها نشان داد چند چالش‌ آموزشی مهم شامل چالش‌ آموزش آنلاین(دانش‌آموزان، والدین و معلمان)، چالش روان‌شناختی و اجتماعی، شکل‌گیری نسل جدیدی از دانش‌آموزان تربیت‌بدنی، تغییر ماهیت کلاس تربیت‌بدنی، چالش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، چالش‌ اقتصادی و درنهایت چالش تعطیل ماندن مدارس ایجادشده است. در بخش دوم یافته‌ها نیز استراتژی‌ها و راهکارهای مؤثر جهت رفع این چالش‌ها شامل ارائه برنامه‌های مشاوره‌ای برای رفع مشکلات آموزش آنلاین، استراتژی‌های آموزشی خاص، توسعه حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی، نقش خانواده، والدین، مدیران و کارکنان مدرسه، راهکارهای روان‌شناختی،‌ کاهش ناسازگاری و بی‌ثباتی روابط بین‌فردی، حفظ ماهیت تجربی و پویایی کلاس تربیت‌بدنی و راهکار فعالیت‌بدنی پس از بازگشایی مدارس معرفی‌شده‌اند. درنهایت دولت و مؤسسات آموزشی درکنار خانواده‌ها می‌توانند باتوجه ‌به شرایط اقتضایی آموزشی، ضمن کاهش اثرات منفی کرونا و استفاده از ظرفیت‌های موجود درجهت اصلاح و نوآوری برنامه‌های تربیت‌بدنی در مدارس کشور به‌ویژه در دوران کرونا گام‌های بسیار مؤثری بردارند. %> http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3105-fa.pdf %P 188-214 %& 188 %! %9 Research %L A-10-2081-1 %+ University of Guilan %G eng %@ 2252-0716 %[ 2022