TY - JOUR T1 - A Comparison between the Quality of Physical Education in Part time and Conventional Educational Systems in Ardabil Province TT - مقایسه کیفیت آموزشی رشته تربیت‌بدنی در دو نظام آموزش حضوری و نیمه-حضوری در استان اردبیل JF - JRSM JO - JRSM VL - 4 IS - 7 UR - http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2205-fa.html Y1 - 2014 SP - 91 EP - 103 KW - quality of education KW - physical education KW - conventional educational system KW - part time educational system KW - schooling self-concept N2 - هدف این پژوهش مقایسه کیفیت آموزشی رشته تربیت­بدنی در دو نظام آموزش حضوری و نیمه­حضوری در استان اردبیل بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته تربیت­بدنی در   دانشگاه­های دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 90-89 تشکیل دادند. برای جمع­آوری اطلاعات تحقیق ازطریق چهار پرسش­نامه پاسخ­بسته (80 سؤال) برای عملکرد تحصیلی دروس تخصصی نظری نمونه تحقیق و پرسش­نامه اطلاعات فردی و یک پرسش­نامه خودپنداره تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل تک­تک سؤالات    پرسش­نامه به­صورت توزیع فراوانی، درصد میانگین استفاده شد و از بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیه­های تحقیق و تعیین تفاوت­های احتمالی کیفیت آموزشی دو نظام آموزش حضوری و نیمه­حضوری و از آزمون تی مستقل و خی­دو استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS.V.18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد کیفیت آموزشی رشته تربیت­بدنی در دروس تخصصی نظری در دو نظام آموزش حضوری و نیمه­حضوری تفاوت معنی­داری دارد و کیفیت آموزشی گروه حضوری در دروس نظری نسبت به گروه نیمه­حضوری بالاتر است. کیفیت آموزشی در دروس عملی در دو نظام آموزش حضوری و نیمه­حضوری تفاوت معنی­داری ندارد و نمره­های گروه نیمه­حضوری نسبت به گروه حضوری در دروس عملی بالاتر است. بین سطح خودپنداره تحصیلی و معدل دیپلم متوسطه در دو گروه تفاوت معنی­داری وجود ندارد. همچنین بین سن، وضعیت تأهل و نحوه تأمین هزینه­های تحصیلی و ترتیب انتخاب رشته کنکور سراسری تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد در نهایت، مشاهده شد که بین جنس، وضعیت اشتغال و نوع دیپلم متوسطه بین دو نظام آموزش حضوری و نیمه­حضوری تفاوت معنی­داری وجود دارد.  M3 ER -