TY - JOUR JF - JRSM JO - JRSM VL - 4 IS - 7 PY - 2014 Y1 - 2014/8/01 TI - Prioritizing Dimensions of Learning Organization in Sport and Youth Head Offices of Western Provinces of Iran TT - اولویت‌بندی ابعاد سازمان یادگیرنده در اداره‌های کل ورزش و جوانان استان-های غرب ایران N2 - هدف این پژوهش اولویت­بندی ابعاد سازمان یادگیرنده در اداره­های کل ورزش و جوانان غرب ایران بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان این اداره­های کل (203=N) و روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای بود که حجم آن با استفاده از جدول مورگان 130 نفر برآورد شد. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه ابعاد سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز (1996) استفاده کردیم. روایی این ابزار اندازه­گیری­ را استادان مدیریت ورزشی تأیید کردند و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی آن 96/0=a به دست آمد. روش تحقیق از نوع توصیفی- میدانی بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های توصیفی و آزمون­های آماری کلموگروف اسمیرنوف، تی تک­نمونه­ای، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رتبه­بندی فریدمن استفاده شد.طبق یافته­ها میان سطوح یادگیری فردی، یادگیری گروهی و یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (05/0&geP). بین ابعاد سازمان یادگیرنده نیز یادگیری مداوم، اولین و توانمندسازی آخرین اولویت را داشتند. درنهایت، پیشنهاد می­شود مدیران این اداره­های کل با درنظر داشتن یادگیری فردی به منزله اساس یادگیری سازمانی، به ابعادی نظیر توانمندسازی، یادگیری گروهی، سیستم­های ادغام­شده و پیوند با سیستم نیز بیشتر توجه کنند و با استفاده از راهکارهای عملی زمینه تحقق سازمان یادگیرنده را فراهم آورند.   SP - 105 EP - 116 AD - KW - Learning organization KW - Staff KW - Sport and youth head office UR - http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2206-fa.html ER -