Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
5
9
online
1
fulltext
fa
ارتباط بین بهرۀ هوشی، آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی با مراحل یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال
The Relationship between Intelligence Quotient, Motor Fitness and Anthropometric Characteristics with Skills Learning Stages in Basketball
تخصصی
technical
پژوهشي
Research
<p>اکرمن هوش و تواناییحرکتی را دو توانایی مهم در سه مرحلۀ یادگیری )شناختی، حرکتی و خودکاری( فیتز و پوسنر<br>
دانسته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین بهرۀ هوشی، آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی<br>
با مراحل یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال است. جامعۀ آماری این پژوهش، به تعداد 0154 نفر شامل کلیۀ کودکان پسر<br>
9 تا 00 سالۀ مدارس شهر الشتر، بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، 01 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش<br>
انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ بهرۀ هوشی ریون، آزمونهای استاندارد آمادگی حرکتی و<br>
آزمونهای مهارتی بسکتبال ایفرد بوده است. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و<br>
رگرسیون خطی انجام شد. همبستگی بین بهرۀ هوشی و اجرای مهارتهای پایۀ بسکتبال در مرحلۀ شناختی یادگیری<br>
معنادار و در بالاترین حد خود قرار داشت. این همبستگی در مراحل حرکتی و خودکاری یادگیری نیز معنادار بود ولی<br>
کاهش نشان داد. همبستگی بین آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی با اجرای مهارتهای پایۀ بسکتبال، در<br>
مراحل شناختی و حرکتی یادگیری پایین ولی معنادار بود و در مرحلۀ خودکاری یادگیری به بالاترین حد خود رسید.<br>
آمادگی حرکتی و ویژگیهای آنتروپومتریکی در مرحلۀ خودکاری و بهرۀ هوشی در مرحلۀ شناختی یادگیری مهارتهای<br>
شوت، پاس و دریبل بسکتبال مهمتر هستند.</p>
<p>Ackerman (1988) states intelligence and motor ability as the two important<br>
abilities in three learning stages (cognitive, motor and autonomic) of Fitts and<br>
Posner. Therefore, the present study aims at investigating the relationship<br>
between Intelligence Quotient (IQ), motor fitness and anthropometric<br>
characteristics with basic basketball skills learning stages. The population<br>
includes all seven-to-eleven-year-old boys of Aleshtar city, 1054, 60 of whom<br>
were selected using random cluster sampling method. Data collection tools<br>
included Rion’s IQ inventory, standard tests of motor fitness, and basketball skill<br>
tests of Ifred. Statistical analysis was conducted using Pearson correlation<br>
coefficient and linear regression. Correlation between IQ and performance basic<br>
skills of basketball in cognitive stage of learning was significant and its peak. This<br>
correlation in motor and autonomic stages was also significant but decreased. On<br>
the other hand, the correlation of motor fitness and anthropometric characteristics<br>
with performance basic skills of basketball was low but still significant in cognitive<br>
and motor stages. This correlation reached its peak in autonomic stage. Motor<br>
fitness and anthropometric characteristics are more important in autonomic stage<br>
and IQ is more important in motor fitness in cognitive stages of learning shooting,<br>
passing and dribbling skills in basketball.</p>
هوش, ویژگیهای آنتروپومتریکی, یادگیریحرکتی, مرحلۀ شناختی, مرحلۀ حرکتی, مرحلۀ خودکاری
intelligence, anthropometric characteristics, motor Learning, cognitive stage, motor stage, autonomic stage
1
12
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-1&slc_lang=fa&sid=1