Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
7
14
online
1
fulltext
fa
رابطه بین ابعاد شخصیت برند و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی در شهر رشت
The Relationship between Brand Personality dimensions and Consumer’s Loyalty to Sports Brands in Rasht city
مدیریت ورزشی
sport management
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span dir="LTR"></span><a name="OLE_LINK10"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت برند و وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی در شهر رشت بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پژوهشهای کاربردی بود و جامعه آماری این تحقیق را کلیه مشتریان برندهای ورزشی شهر رشت تشکیل میدادند. برای جمع­آوری داده­ها از دو پرسشنامه جونز و ولف (2009) که ابعاد شخصیت برند را مورد سنجش قرار می­داد و لائو و همکاران(2006) که مؤلفه­های وفاداری مشتریان در زمینه لباس­های ورزشی را مورد بررسی قرار می­داد، استفاده شد. تحلیل نتایج حاصل از آزمون رگرسیون خطی برگرفته از 407 مشتری وفادار نشانگر روابط مثبت و منفی معنی­دار بین ابعاد پنجگانه شخصیت برند (پویایی، جسارت، مسئولیت­پذیری، حساسیت و سادگی) و هفت مؤلفه­</span></span></span></a> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">وفاداری مشتریان به برندهای ورزشی (نام برند، کیفیت خدمات، محیط فروشگاه، کیفیت محصول، ترفیع، قیمت و سبک) بود. برخی از این نتایج بدین ترتیب بودند که: بعد پویایی شخصیت برند با عامل وفاداری نام برند، ابعاد پویایی و جسارت با عامل کیفیت خدمات، ابعاد پویایی، سادگی و مسئولیتپذیری و عامل محیط فروشگاه، ابعاد پویایی، جسارت و مسئولیتپذیری رابطه مثبت با عامل کیفیت محصول و همچنین بعد سادگی رابطه منفی با عامل کیفیت محصول دارد. همچنین بر اساس نتایج آزمون فریدمن عوامل کیفیت محصول، سبک، نام برند، ترفیع، قیمت، محیط فروشگاه و کیفیت خدمات به ترتیب مهمترین عوامل در تأثیرگذاری بر وفاداری مشتریان بودند. با توجه به روابط بدست آمده از نتایج این تحقیق و سایر تحقیقات در این زمینه و توجه به نیازهای مشتریان میتواند تأثیر بسزایی بر بهبود عملکرد و موفقیت برندهای ورزشی داخلی در رقابت با برندهای خارجی در جذب مشتریان و وفادار ساختن آنان و همچنین بدست آوردن سهم بیشتری از بازار داخلی و بین­المللی داشته باشد</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span></span><span dir="LTR"></span></div>
<a name="OLE_LINK13"></a><a name="OLE_LINK12">The purpose of the present study was to explain the relationship between brand personality dimensions and customers’ loyalty to sport brands in Rasht. The method of present survey was descriptive and applied, also the statistical population was loyal customers to sport brands in Rasht<span dir="RTL">. </span> In order to data collection two questionnaires; Geuens & Wulf (2009) for measuring brand personality dimensions and Lau et all (2006) that investigated customers loyalty to sportswear in Hong Kong, after determining the validity and reliability was confirmed by using Cronbach’s alpha (0.7); were used. The results of Linear Regression of 407 loyal customers were shown there were positive and negative significant relationships between brand personality dimensions (Activity, Aggressiveness, Responsibility, Emotionality and Simplicity) and customers loyalty components to sport brands (Brand name, Service quality, Store environment, Product quality, Promotion, Price and Style). Some of these results are as below: activity dimension and brand name factor; activity and aggressiveness dimensions and service quality factor; activity, simplicity and responsibility dimensions and store environment factor; activity, aggressiveness and responsibility dimensions and product quality factor. There were also some negative ones between simplicity dimension and product quality and style factors. The result of Friedman test revealed that product quality, style, brand name, promotion, price, store environment and service quality were the most fundamental and crucial factors for the customers’ loyalty respectively. Regarding to the findings attention to customers’ demands and needs significantly has effect on performance improvement and local produced Sport brand’s success to attracting the customers and making them loyal in order to achieving more market share in comparison with competitors in international markets.</a>
هویت برند, ارزش ویژه برند, بازاریابی ورزشی
Brand Identity, Brand Equity, Sport Marketing
1
14
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41-1&slc_lang=fa&sid=1
mehr ali
Hemmati Nezhad
مهرعلی
همتی نژاد
10031947532846005634
10031947532846005634
No
Hatam
Masoomi
حاتم
معصومی
10031947532846005635
10031947532846005635
Yes