Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1397
5
1
gregorian
2018
8
1
8
15
online
1
fulltext
fa
پیشبینی وفاداری هواداران زن پرسپولیس و استقلال توسط کیفیت تیمی: مطالعهی موردی دختران دانشجوی دانشگاههای تهران
Prediction of Attitudinal and Behavioral loyalty of Esteghlal and Persepolis Fans by Considering the Team Quality :A Case Study of Female Students in Tehran Universities
مدیریت ورزشی
sport management
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">حضور تماشاچیان اعم از مرد و زن در استادیومهای ورزشی و سودآوریهای حاصل از آن یکی از تجربیات جدید جهان ورزش است<span style="color:red;">.</span> بخش زیادی از هواداران تیمهای استقلال و پرسپولیس را بانوان تشکیل میدهند، بنابراین تامین شرایطی برای ایجاد وفاداری زنان نسبت به این تیم هامیتواند در برخی تصمیمگیریها در زمینهی مدیریت هواداران اهمیت داشته باشد.کیفیت تیمی یکی از دلایل افزایش وفاداری هواداران است. در این تحقیق وفاداری نگرشی و رفتاری هواداران پرسپولیس و استقلال توسط کیفیت تیمی آنها مورد پیشبینی قرار گرفته است.</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">بنابراین از بین دانشجویان دختر هوادار دو تیم استقلال و پرسپولیس از </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">20</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">دانشگاه تهران</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به جدول مورگان 395 نفر به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامهی کیفیت تیمی ژانگ و <span style="color:black;">پرسشنامهی تعهدروانشناختی به تیم</span></span> ماهونی</span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">توسط آنها تکمیل شد. نتایج نشانگر ارتباط معنادار بین کیفیت تیمی و وفاداری نگرشی هواداران بود(449/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">r= </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">01/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">). همچنین کیفیت تیمی قابلیت تبیین حدود 20 درصد از تغییرات وفاداری نگرشی هواداران را داشت (01/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;"> ،202/0 =<sup>2</sup></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"> r</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، 33/0 =</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">β</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">). نتایج حاکی از تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت تیمی توسط وفاداری نگرشی بود. پس میتوان با جذب بازیکنان و مربیان نامی، ارائه مسابقات جذاب و مواردی از این قبیل وفاداری هواداران زن را افزایش داد.</span></span>
The participation of spectators– including both men and women- in sport stadiums and their profitability is one of the new experiences in the world of sports . A significant proportion of Persepolis and Esteghlal fans are women; so, providing conditions for women's loyalty to these teams can help in some decisions on fans management.One of the reasons for loyalty of fans may be the team's quality. In this study, attitudinal and behavioral loyalty of Persepolis and Esteghlal fans was predicted by quality of teams. For this purpose, 395 cases were randomly selected from female students who were the fans of Esteghlal and Persepolis teams from 20 universities in Tehran using Morgan table. They completed Zhang's quality of team questionnaire (1997) and Mahoney’s fans psychological commitment questionnaire (2000). The results indicated significant and direct relationship between team’s quality and fans attitudinal loyalty (r = 0.449, p <0.01). Also, quality of team explained about 20% of change in fans’ attitudinal loyalty ( According to results, attitudinal loyal of fans was impressed by the quality of team. Then, employing famous players and coaches, providing attractive games, and things like that, female fans may be more loyal.
کیفیت تیمی, وفاداری نگرشی , وفاداری رفتاری, دلبستگی به تیم, هواداران زن, تعهد روانشناختی
quality of team, attitudinal loyalty, behavioral loyalty,attachment to the team, female fans, psychological commitment
1
8
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-525-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Taheri Kia
مریم
طاهری کیا
10031947532846002224
10031947532846002224
Yes
Atefeh
Asad Zadeh
عاطفه
اسد زاده
10031947532846002225
10031947532846002225
No
Alireza
Elahi
علیرضا
الهی
10031947532846002226
10031947532846002226
No