Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
11
21
online
1
fulltext
fa
تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی طبق مدل جنتایل بر رشد حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم
The Effectiveness of Cognitive-Motor Exercises on the Motor Development of Children with Autism Based on Gentile's Two-Stage Model
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">در سالهای اخیر شیوع اختلالهای</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">طیف اوتیسم، که یک وضعیت عصبی رشدی محسوب میشود افزایش یافته است. لذا هدف تحقیق حاضر تاثیر تمرینات شناختی-حرکتی طبق مدلجنتایل بر بهبود برخی از مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان مبتلا به اوتیسم بود. در مطالعه نیمهآزمایشی حاضر یکی از مراکز توانبخشی تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران به صورت در دسترس انتخاب و 20 کودک 6-10 ساله</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">دچار</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">اختلال</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">اوتیسم به صورت</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">تصادفی ساده در دو گروه همگن آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش در یک پروتکل تمرینی شش هفتهای (سه جلسه در هفته) شرکت کردند. هرجلسه تمرین شامل 60 دقیقه تمرینات شناختی- حرکتی طبق مدلجنتایل بود. برای گردآوری اطلاعات از خرده</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمونهای</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">تبحر</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">رشد</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">حرکتی</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">برونینکس-اوزرتسکی استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که پس از تمرین شناختی- حرکتی، مهارتهای سرعت دویدن و چابکی، تعادل ایستا و پویا، هماهنگی اندام فوقانی و سرعت پاسخ</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">در گروه آزمایش بهطور معنیداری افزایش یافت (05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">). باتوجه به یافتهها، بهنظر می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">رسد تمرینات شناختی-حرکتی طراحی شده به عنوان یک روش مفید میتوانند جهت توان</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">بخشی مهارتهای درشت و ظریف رشد حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم مورد استفاده قرار گیرند. </span></span></div>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div><div id="_com_1" uage="JavaScript"></div></div>
</div>
<div style="text-align: justify;">The prevalence of autism spectrum disorders (ASD), as a developmental neurological condition, has increased in recent years. The present study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-motor exercises on the improvement of some large and delicate motor skills of children with autism based on Gentile's Two-Stage Model. In the present Semi-experimental study, one of the rehabilitation centers under the supervision of Tehran Welfare Organization was selected as via the convenience sampling method and 20 children aged 6-10 years with autism were randomly divided into two homogeneous experimental and control groups. The subjects in the experimental group participated in a six-week training protocol (three sessions per week). Each session was made up of 60 minutes of cognitive-motor exercises based on Gentile’s model. Bruininks-Oseretsky subtests of motor proficiency were employed for data collection. The collected data were analyzed using the repeated measures ANOVA. The results indicated that after cognitive-motor training, running and agility skills, static and dynamic balance, upper limb coordination and response speed in the experimental group increased significantly (p<0.05). As the findings showed, cognitive-motor exercises designed as a useful method can be used to rehabilitate the fine and gross motor skills of children with autism.</div>
تمرینات شناختی- حرکتی, اوتیسم, مهارتهای درشت و ظریف, رشد حرکتی, جنتایل
Cognitive-motor exercises, autism, fine and gross motor skills, motor development, Gentile’s model
109
123
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1581-2&slc_lang=fa&sid=1
Hojat
Zamani sani
حجت
زمانی ثانی
hojjatzamani8@gmail.com
10031947532846007095
10031947532846007095
No
University of Tabriz
دانشگاه تبریز
vahid
hasanpour
وحید
حسن پور
vahid.hassanpour1991@gmail.com
10031947532846007096
10031947532846007096
Yes
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
Zahra
Fathi Rezaei
زهرا
فتحی رضایی
zahra.fathirezaie@gmail.com
10031947532846007097
10031947532846007097
No
University of Tabriz
دانشگاه تبریز
amir
ghiamirad
امیر
قیامی راد
amirghami@yahoo.com
10031947532846007098
10031947532846007098
No
University of Tabriz
دانشگاه تبریز