Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
9
17
online
1
fulltext
fa
پیش بینی رفتار آتی مشتریان پارک های آبی بر اساس هویت اجتماعی برند
Predicting the Future Behavior of Customers of Aquatic Parks based on Social Identity of Brand
مدیریت ورزشی
sport management
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف از پژوهش حاضر "پیش بینی رفتار آتی مشتریان پارک های آبی شهر مشهد براساس هویت اجتماعی برند" بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، و از نوع همبستگی بوده، که به صورت میدانی اجرا گردیده است. جامعه آماری پژوهش را تمام مشتریان پارک­های آبی شهر مشهد در تابستان 1392 تشکیل می دهند، که بر اساس منابع تعداد 377 پرسشنامه با احتمال ده درصد عودت توزیع گردید. همچنین برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های هویت اجتماعی برند هی و همکاران (2011) و تصمیمات رفتار آتی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">BFIS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">) بری (1996) استفاده شد. بر اساس نتایج مشخص گردید همه مولفه های هویت اجتماعی برند بر رفتار آتی مشتریان موثر نبوده و ارتباط مولفه­های هویت اجتماعی برند که بر رفتار آتی مشتریان تاثیر فزاینده دارند، با توجه به ضریب بتای مولفه، به ترتیب بیشترین ارتباط عبارتند از: 1. اعتماد به برند <span style="background:yellow;">(35/0</span></span></span><span dir="LTR" style="background:yellow;"><span style="font-family:symbol;"><span style="font-size:13.0pt;">b</span></span></span><span dir="LTR" style="background:yellow;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">=</span></span></span><span style="background:yellow;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;"> 2. رضایت مصرف کننده <span style="background:yellow;">(16/0</span></span></span><span dir="LTR" style="background:yellow;"><span style="font-family:symbol;"><span style="font-size:13.0pt;">b</span></span></span><span dir="LTR" style="background:yellow;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">=</span></span></span><span style="background:yellow;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;"> و3. ارزش ادراک شده از برند <span style="background:yellow;">(11/0</span></span></span><span dir="LTR" style="background:yellow;"><span style="font-family:symbol;"><span style="font-size:13.0pt;">b</span></span></span><span dir="LTR" style="background:yellow;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">=</span></span></span><span style="background:yellow;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">).</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:13.0pt;"> یافته­ها نشان داد، ارزش درک شده از برند همبستگی مناسبی با رفتار آتی مشتری دارد. اگر ارزش درک شده کالا یا خدمات که تحت ایفای نقش هویت برند قرار دارد را میزان ارزش قائل شده مشتریان به محصولات برند و هزینه ایی که آنها برای بدست آوردن آن کالا و خدمات صرف می­کنند تعریف نماییم، آنگاه خدمات ارائه شده در این مجموعه­های آبی از ارزش بالایی در نزد مشتریان برخوردار بوده است، یا به عبارتی هویت مناسب برند نقش مثبتی بر ارزش ادراک شده از برند دارد.</span></span>
The purpose of current study was "Predicting the Future Behavior of Customers of Aquatic Parks in Mashhad based on Social Identity of Brand". The method of this study was descriptive and correlative. The statistical population was consisted all customers in Mashhad aquatic parks in the summer of 2015, that based on the existing sources, 377 questionnaires were distributed with an expectancy of 90% returned. Also to collect information, 2 questionnaires including brand's social identity Hay et al. (2011) and the decisions of future behavior (BFIS) Berry (1996) were used. The results showed that all subscales of Brand's Social Identity are not effective on the future behavior of customers and the impact of these subscales that increase the future behavior of customers, according to a beta coefficient of components, that have the highest impact respectively: 1. Customers confiedence in brand (beta 0.35) 2. Consumer's satisfaction (beta 0.16) 3. Perceived value of the brand (beta 0.11). Results showed a good correlation between future behavior of the customer's and perceived value of the brand. If we define the perceived value of the product or service that is under the influence of brand identity as the measure of value by customers to brand's product and the cost that their spend to gain that product or service, then provided services by these aquatic parks have high value for the customers. Or we can say that the good identity of brand had a positive effect on percieved value of brand.
هویت اجتماعی برند, رفتارآتی مشتریان, مجموعه های تفریحی ورزشی
Social Identity of Brand, Future Behavior of Customers, Recreational and Sport Complexes
27
37
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1121-5&slc_lang=fa&sid=1
Vahid
Saatchian
وحید
ساعتچیان
10031947532846004345
10031947532846004345
No
Soosan
Rahimi
سوسن
رحیمی
10031947532846004346
10031947532846004346
No
Bahador
Azizi
بهادر
عزیزی
10031947532846004347
10031947532846004347
Yes