Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
اثر نوع تمرین یادگیری افتراقی و تداخل زمینهای بر یادداری و انتقال سرویس کوتاه بکهند بدمینتون
Effect of Practice type of Differential Learning and Contextual Interference on Badminton Backhand Short Serve Retention and Transfer
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<span dir="RTL">روشهای مختلفی برای یادگیری مهارتهای حرکتی مانند آموزش یادگیری سنتی (خطی) و افتراقی (غیرخطی) وجود دارد. </span><span dir="RTL">هدف از این مطالعه بررسی اثرات یادگیری افتراقی و تداخل زمینهای بر یادداری و انتقال سرویس کوتاه بکهند بدمینتون بود. پیش از اجرای پروتکل از همهی مشارکتکنندگان پیش آزمون گرفته شد. سپس هر گروه مطابق با نوع تمرین خود، 8 جلسه به تمرین پرداخت. یک روز بعد از اتمام پروتکل تمرین، از همهی مشارکتکنندگان آزمون یادداری و انتقال به عمل آمد. نتایج آزمون </span>t<span dir="RTL"> مستقل نشان داد که بین گروههای </span>DL<span dir="RTL"> و </span>CI <span dir="RTL">در</span><span dir="RTL"> آزمون یادداری و انتقال تفاوت معنادار وجود دارد. در حقیقت، نتایج تحقیق اثربخشی </span>DL <span dir="RTL">را بر یادداری و انتقال سرویس بکهند بدمینتون نشان میدهد. براساس نتایج به دست آمده میتوان اظهار داشت که رویکرد یادگیری افتراقی برای یادگیری مهارت مفید میباشد و میتوان با ایجاد نوسان در فرد موجب کشف راه حلهای انطباقی شد و به بهبود و یادگیری مهارت کمک کرد.</span>
There are several different methods of learning motor skills, like traditional (linear) and differential (nonlinear) learning training. The purpose of this study was to examine the effects of Differential Learning (DL) and Contextual Interference (CI) on the Retention and Transfer of Badminton backhand short serve. A total of 28 female students aged 18 to 22 years old were randomly divided into two groups of 14 Differential Learning and Contextual Interference. Prior to the implementation of the protocol, all participants of the pre-test were taken. Then, each group of research performed for 8 sessions according to the type of training. One day after the completion of the practice protocol, all participants were taken the tests of Retention and Transfer. For data analysis, a t-test was used in SPSS-23 software with a significant level of 0.05. The analysis indicated that there was a significant difference between the groups DL and CI in test Retention and Transfer (p= 0.00). In fact, the results of the research show the effectiveness of the DL approach on the Retention and Transfer of Badminton backhand short serve. Based on the results of the research, the conclusion is that the DL approach is useful for learning skills, and can discover adaptive solutions by creating oscillations in the individual and helped to improve and learning skills.
تغییرپذیری, تداخل زمینهای, سرویس کوتاه بکهند, یادگیری افتراقی, یادگیری حرکتی
Variability, Contextual interference, Badminton short serve, Differential learning, Motor Learning
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1361-2&slc_lang=fa&sid=1
sanaz
Hosseini
ساناز
حسینی
10031947532846005598
10031947532846005598
No
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University of Tehran, Iran
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
Rasoul
Yaali
رسول
یاعلی
10031947532846005599
10031947532846005599
No
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University of Tehran, Iran
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
Golnaz
Faezi
گلناز
فائزی
10031947532846005600
10031947532846005600
No
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی کرج، ایران
Sara
Oftadeh
سارا
افتاده
Sara_Oftadeh@yahoo.com
10031947532846005601
10031947532846005601
Yes
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University of Tehran, Iran
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران