Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
تاثیر بازخورد دوحسی با استفاده از فراصوت حرکات چشم بر تصمیمگیری: چالش فرضیه اختصاصی بودن یادگیری
The Effect of BiSensory Feedback Using the Eye Movement Sonification on Decision-Making: Challenging on Specificity of Learning Hypothesis
رفتار حرکتی
motor behavior
كاربردي
Applicable
استفاده از بازخورد همزمان شنیداری با هدف یادگیری مسیر خیرگی از روش ­های جدید در حوزه­ی توجه است. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر بازخورد دوحسی با استفاده از فراصوت حرکات چشم بر تصمیم­ گیری جهت ضربه­ی کلیر بدمینتون بود. راهبرد تحقیق نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه کنترل و روش آن بالینی بود. شرکت­ کنندگان تکلیف تشخیص جهت ضربه­ ی کلییر بدمینتون را در دو شرایط تمرینی تک حسی و دوحسی انجام دادند. در پیش­ آزمون، یادداری فوری و یادداری تاخیری دقت پاسخ، زمان پاسخ و مدت زمان تثبیت اندازه ­گیری شد. نتایج نشان داد در آزمون یادداری فوری و تاخیری شرکت­ کنندگان گروه دوحسی دقت پاسخ بالاتر و زمان پاسخ کوتاه­تری نسبت به گروه تک­ حسی داشتند. گروه دوحسی مدت زمان تثبیت بیشتری در مناطق کلیدی نسبت به گروه تک ­حسی در آزمون یادداری فوری و یادداری تاخیری داشتند. احتمالاً استفاده از بازخورد شنوایی را می ­توان به عنوان راهی برای بهبود مهارت تصمیم ­گیری در سطح مبتدی معرفی کرد.<span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span>
Using auditory concurrent feedback with the goal of gaze path learning is one of the novelty methods in the attention field. The present study aimed to determine the effect of bisensory feedback using eye movement sonification on the decision-making of the badminton clear shot direction. In a Semi experimental strategy, with pre-post design without a control group and clinical method, participants performed recognizing the direction of the shot under unisensory and bisensory training conditions. Response accuracy, response time, and fixation duration were measured in the pre-test, immediate retention, and delayed retention. The results showed that in the immediate and delayed retention, the bisensory group had higher response accuracy and shorter response time than the unisensory group. The bisensory group had a longer fixation duration in key areas than the unisensory group in both times. The use of auditory feedback can probably be considered as a way to improve decision-making skills at the novice level.<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>
انسداد زمانی, یادگیری دوحسی, مهارت ادراکی, فرضیه هدایت, تصمیمگیری
temporal occlusion, bisensory learning, perceptual skill, guidance hypothesis, decision-making
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1967-1&slc_lang=fa&sid=1
maryam
khalaji
مریم
خلجی
m_khalaji@sbu.ac.ir
10031947532846007632
10031947532846007632
No
Shahid Beheshti University, Tehran
دانشگاه شهید بهشتی تهران
mahin
aghdaei
مهین
عقدایی
dr_aghdae@yahoo.com
10031947532846007633
10031947532846007633
Yes
Shahid Beheshti University, Tehran
دانشگاه شهید بهشتی تهران
alireza
farsi
علیرضا
فارسی
a_farsi@sbu.ac.ir
10031947532846007634
10031947532846007634
No
Shahid Beheshti University, Tehran
دانشگاه شهید بهشتی تهران
alessandro
piras
آلساندرو
پیراس
alessandro.piras3@unibo.it
10031947532846007635
10031947532846007635
No
Bologna University, Italy
دانشگاه بولونا ، ایتالیا