Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
12
24
online
1
fulltext
fa
پیشبینی در بیسبال: تفاوت استفاده از نشانههای فضایی در بازیکنان ماهر و مبتدی
Anticipation in Baseball: Differences in Using Spatial Cues between Skilled and Novice Players
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="line-height:2;"><span style="font-size:14px;"><span style="color:#000000;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA">هدف از این پژوهش بررسی تفاوت بین بازیکنان بیسبال ماهر و مبتدی برای پیشبینی نوع توپ پیچ (پرتاب) شده و تعیین وابستگی بازیکنان به نشانههای فضایی سینماتیکی توزیعشده یا موضعی بود. با استفاده از روش انسداد فضایی، از بازیکنان بیسبال (تعداد = ۱۵، میانگین سن: 27.73 </span><span lang="FA">±</span><span lang="FA"> 6.28 سال؛ تجربه بیسبال: 7.90 </span><span lang="FA">±</span><span lang="FA"> 5.69 سال) و مبتدیها (تعداد = ۱۵، میانگین سن: 23.10 </span><span lang="FA">±</span><span lang="FA"> 5.68 سال؛ بدون تجربه بیسبال)، همگی مذکر، درخواست شد نوع پیچ (فستبال و کروبال) را پیشبینی کنند. هر دو گروه شبیهسازیهایی ضبط و دستکاریشده از اجرای پیچ را مشاهده کردند که در آنها نه قسمت خاص از بدن پیچر یا توپ حذف یا بهطور جداگانه نشان داده شده بود. دادهها با استفاده از یک طرح تحلیل واریانس آمیخته 2 (سطح مهارت) × 9 (شرایط نمایش) بررسی آماری شد. طبق نتایج، در کل، بازیکنان ماهر بیسبال در شرایط انسداد عملکرد بهتری نسبت به مبتدیها داشتند. افزونبراین، نتایج نشان داد که بازیکنان بیسبال برای پیشبینیهای درست خود از نشانههای سینماتیکی دست و توپ و نیز بالاتنه استفاده کردند. نتایج همسو با یافتههای قبلی در زمینه خبرگی ادراکیشناختی و تصمیمگیری در ورزشهای تعاملی است و نشان میدهد بازیکنان ماهر بیسبال بهجای اتکا بر نشانههای سینماتیکی مجزا یا موضعی، قادرند از اطلاعاتی که در کل سطح بدن پیچر توزیعشده استفاده نمایند.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="line-height:2;"><span style="color:#000000;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="font-size:11pt"><span style="font-size:12.0pt">The purpose of this investigation was to examine the differences between novice and skilled baseball players to anticipate the type of ball being pitched and to specify the players’ dependence on distributed or local kinematic spatial cues. Male baseball players (N= 15; Mage: 27.73 ± 6.28 years; baseball experience: 7.90 ± 5.69 years) and novices (N= 15; Mage: 23.10 ± 5.68 years; no playing experience in baseball) were asked to anticipate the type of pitch (i.e., fastball vs. curveball) using a spatial occlusion paradigm. Both groups viewed recorded video simulations of spatially manipulated pitches in which nine specific parts of the pitcher’s body or the ball were either omitted or showed separately. The data was analyzed by a 2 (Skill level) × 9 (Display Condition) mixed-design analysis of variance. The results revealed that skilled baseball players outperformed novices in the occlusion conditions. Furthermore, the results revealed that skilled baseball players used throwing arm and ball as well as upper body kinematic cues for their correct anticipations. The results are in line with previous findings on perceptual-cognitive expertise and decision-making in interactive sports and indicate skilled baseball players are able to obtain information distributed globally within the pitcher's body, rather than reliance on specific isolated or local kinematic cues.</span></span></span></span></span></div>
ادراک بینایی, انسداد فضایی, تصمیمگیری در ورزش, خبرگی ادراکیشناختی
Visual Perception, Spatial Occlusion, Decision-Making in Sport, Perceptual-Cognitive Expertise
88
103
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-49-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatima
Rabiei
فاطمه
ربیعی
fa.rabiei703@gmail.com
10031947532846008152
10031947532846008152
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Hamdi
Salehi
حمید
صالحی
Salehi@spr.ui.ac ir
10031947532846008153
10031947532846008153
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان