Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
تاثیر سن نسبی و سن تقویمی بر تواناییهای حرکتی دانش آموزان 7 تا 12 سال
The effect of relative and chronological ages on the motor abilities of 7 to 12 year old students
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
هدف مطالعه حاضر بررسی اثر سن نسبی وسن تقویمی بر تواناییهای حرکتی دانشآموزان 7تا12سالبود. برایناساس تعداد 600 دانش آموز دختر و پسر 12-7سال در سه رده سنی 8-7سال، 10-9 سال و 12-11سال انتخاب شدند. برای تعیین سن نسبی، تاریختولدتمامیشرکتکنندگانجمعآوریشد.سپسماههایتولدآنهاتعیین و سن دقیق نمونهها برحسب روز محاسبه و به ماه و سال تبدیل شد. درنهایت جهت ارزیابی توانایی حرکتی از آزمون توانایی حرکتی (<strong><span dir="LTR">DMT</span></strong>) استفادهشد. نتایج نشان داد اثر اصلی سن تقویمی ومتغیر تواناییهای حرکتی معنادار بود. مقایسه میانگینها نشان داد دانشآموزان رده سنی 12-11سال دارای میانگین توانایی حرکتی بالاتری نسبتبه دانشآموزان دختر و پسر ردههای سنی دیگر داشتند. همچنین اثر اصلی سن نسبیتواناییهای حرکتی معنادار بود. مقایسه میانگینها نشان داد دانشآموزان دختر و پسر متولدشده در چارکهای اول و دوم سال دارای میانگین توانایی حرکتی بالاتری نسبت به چارکهای سوم و چهارم میباشند. نتایج نشان داد اثر تعاملی سن نسبی درسن تقویمی نیز معنادار بود. لذا دانشآموزان دختر برای هریک از ردههای سنی 8-7سال، 10-9سال و 12-11سال در چارکهای اول و دوم سال بالاترین نمره توانایی حرکتی و دانشآموزان دختر در ردههای سنی 8-7سال، 10-9سال و 12-11سال در چارک چهارم دارای پایینترین نمره توانایی حرکتی میباشند.
The effect of relative and chronological ages on the motor abilities of 7 to 12 year old students<br>
Abstract<br>
The aim of this study was to investigate the effect of relative and chronological age on the motor abilities of students aged 7-12 years. 600 male and female students were selected in three age categories: 7-8 years, 9-10 years, and 11-12 years. To determine the relative age, the date of birth was collected. Then, the months of their birth were determined and it was converted into months and years. The motor ability test was used to assess motor ability. Results showed that the chronological age was significant for the variable of motor abilities. Also, the relative age was significant for the variable of motor abilities. Comparison of means showed that the students born in the first and second quarters have a higher mean motor ability than students born in the third and fourth quarters. Also, students born in the fourth quarter have the lowest average motor ability. Results showed that the relative age on chronological age was significant. Therefore, female students for each of the age groups in the first and second quarters of the year have the highest score of motor ability, and female students in the age groups of 7-8 years, 9-10 years.<br>
Keywords: Relative age, Students, Motor Ability, Chronological Age
سن نسبی, دانش آموزان, توانایی حرکتی, سن تقویمی
Students- childrens- motor ability- physical maturation level
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2151-1&slc_lang=fa&sid=1
habib allah
hamedyan
حبیب اله
حامدیان
10031947532846007415
10031947532846007415
No
mahdi
namazi zadeh
مهدی
نمازی زاده
10031947532846007416
10031947532846007416
Yes
sadegh
nasri
صادق
نصری
10031947532846007417
10031947532846007417
No
seyed mohannad kazem
vaez musavi
سید محمدکاظم
واعظ موسوی
10031947532846007418
10031947532846007418
No
parvaneh
Shamsi pour dehkordi
پروانه
شمسی پور دهکردی
10031947532846007419
10031947532846007419
No