Research in Sport Management and Motor Behavior
پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
JRSM
Literature & Humanities
http://jrsm.khu.ac.ir
1
admin
2252-0716
2716-9855
10.52547/JRSM
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
100
100
online
1
fulltext
fa
تأثیر کانون توجه شنیداری با بار بالا و پایین شناختی بر عملکردورزشی و حافظه کاری نوجوانان
The effect of auditory attention focus with high and low cognitive load On sports performance and working memory adolescents
رفتار حرکتی
motor behavior
پژوهشي
Research
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیرکانون توجه شنیداری با بار بالا و پایین شناختی بر عملکردورزشی و حافظه­ کاری نوجوانان بود. پژوهش حاضر نیمه ­تجربی و جامعه آماری آن، شامل دانش ­آموزان نوجوان دوره­ ابتدایی و متوسطه اول شهرکوهنانی بودند. نمونه آماری، 20 دانش ­آموز با دامنه سنی 13-11 سال بود. شرکت ­کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه کانون توجه شنیداری با بار بالا و پایین شناختی تقسیم شدند و در پیش ­آزمون، تکلیف حافظه ­کاری با نرم افزار ان بک و 6 ضربه چیپ فوتبال به سمت هدف انجام دادند. مرحله اکتساب در 4 روز انجام شد. 7 روز پس از جلسه پایانی اکتساب، آزمون حافظه­ کاری ان بک، یادداری تاخیری و آزمون انتقال گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازه­ گیری تکراری نشان داد، اثر کانون توجه شنیداری با بار بالای شناختی بر عملکردورزشی و حافظه­ کاری معنادار بود (05/0 > <span dir="LTR">p</span>) و گروه دیگر فقط در حافظه ­کاری بهبود را نشان داد (05/0 > <span dir="LTR">p</span>). براساس نتایج حاضر، دستکاری بار­شناختی بر حافظه­ کاری و عملکردورزشی مؤثر است.
The aim of the present study was to investigate the effect of auditory focus with high and low cognitive load on adolescent sports performance and working memory. The present study was conducted quasi-experimentally and Its statistical population included adolescent primary and secondary school students in Koohnani. The statistical sample was 20 students with an age range of 11-13 years. Participants were randomly divided into two groups of auditory attention focus with high and low cognitive load and in the pre-test performed working memory task with N-BACK software and 6 football chip hits towards the target. The acquisition stage was performed in 4 days.. 7 days after the final acquisition session, N-BACK working memory test, delay retention and transfer test were taken from the participants. The results of combined analysis of variance test with repeated measures showed that the effect of auditory focus with high cognitive load on sports performance and working memory was significant (p <0.05) and the other group showed improvement only in working memory (p <0.05). Based on the results of the present, cognitive load manipulation affects work memory and athletic performance.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong><span dir="RTL"></span></strong>
کانون توجه شنیداری, بارشناختی, حافظه کاری, عملکردورزشی
auditory focus, cognitive load, working memory, sport performance
0
0
http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2173-1&slc_lang=fa&sid=1
Naser
Omidzadeh
ناصر
امیدزاده
naseromid68@gmail.com
10031947532846007626
10031947532846007626
Yes
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
Mahin
Aghdaei
مهین
عقدایی
dr.aghdaei@yahoo.com
10031947532846007627
10031947532846007627
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
Alireza
Farsi
علیرضا
فارسی
ar.farsi@gmail.com
10031947532846007628
10031947532846007628
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی