دوره 6، شماره 1 - ( 3-1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 30-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، ssabet@ut.ac.ir
چکیده:   (4246 مشاهده)
دید افقی به­عنوان یکی از مهم­ترین ویژگی­های نوری جو از جنبه­های متفاوت حائز اهمیت است. تعیین دقیق دید از عوامل تاثیرگذار در سلامتی پرواز هنگام فرود­ و برخاست هواپیما به­شمار می­رود. یک روش­ تعیین دید در امتداد باند فرودگاه­ها، استفاده از دستگاه­های ترنسمیسومتر و فوروارد اسکترومتر است که پخش و عبوردهی نور را اندازه­گیری می­کنند. در مقاله حاضر برای نخستین بار در کشور از داده­های این دستگاه­ها برای تعیین میزان دقیق دید در باند فرودگاه امام ­خمینی استفاده شده­ است تا شرایط رخداد کمینه دید در سال­های 2013 و 2014 مطالعه شود. اطلاعات ایستگاه همدیدی و متار به­عنوان اطلاعات تکمیلی در این دو سال نیز­ به­کار رفته است. داده­های مورد ­استفاده شامل محدوده دید، دما، دمای نقطه شبنم، رطوبت، تندی و جهت باد است. با در نظر گرفتن شرایط حدّی برای رخداد کمینه دید مشاهده می­شود که بیشترین رخداد کمینه دید مربوط به فصل زمستان، اواخر پاییز و اوایل بهار است که می­تواند به­دلیل تاثیر فعّالیت بیشتر سامانه­های جوّی و شرایط آب و هوایی متغیر در این ماه­ها باشد. بررسی نوع پدیده­های جوی در ایستگاه همدیدی فرودگاه امام در روزهای بحرانی نشان می­دهد که عمدتاً گردوخاک، غبار، انواع مه و بارش پدیده­های غالب هستند. بر اساس نتایج دو مطالعه موردی، افزایش رطوبت نسبی و تغییر جهت باد از عواملی هستند که در رخداد کمینه دید نقش موثری دارند
متن کامل [PDF 993 kb]   (1759 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/29 | پذیرش: 1397/12/27 | انتشار: 1398/3/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.