دوره 20، شماره 23 - ( 6-1401 )                   جلد 20 شماره 23 صفحات 94-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1000 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به تجارت گسترده­ای که در برخی از ورزش­ها وجود دارد، یک تصمیم نادرست داوری نه تنها می­تواند عواقب مالی عظیمی را برای شرکت کنندگان در رقابت داشته باشد، بلکه خود رویداد را نیز تحت تأثیر قرار می­دهد. هدف کلی پژوهش حاضر تعیین نقش تکنولوژی اطلاعات و حمایت سازمانی ادراک شده بر عملکرد داوران جام جهانی فوتبال روسیه 2018: بررسی نقش میانجی رضایت شغلی و خودسودمندی بود. روش: این پژوهش توصیفی، مدل همبستگی، مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری، و نوع آن کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمام داوران و کمک داوران حاضر در جام جهانی فوتبال روسیه 2018 تشکیل دادند که از این تعداد 111 داور بود که 35 داور وسط، 63 کمک داور و 13 کمک داور ویدئویی بودند. یافته­ها: نتایج رابطه مثبت معناداری بین تکنولوژی اطلاعات، حمایت سازمانی ادراک شده و خودسودمندی بر عملکرد داوران جام جهانی فوتبال روسیه 2018 را نشان داد. در حالی‌که رابطه معناداری بین رضایت شغلی و عملکرد داوران جام جهانی فوتبال روسیه 2018 دیده نشد. نتیجه­گیری: تکنولوژی اطلاعات به عنوان یک عامل موثر و تسهیل­ساز در تصمیم­گیری داوران می­باشد، لذا پیشنهاد می­شود زیرساخت­های تکنولوژیکی در راستای بهبود تصمیمات لحظه­ای داوران در سطحی گسترده­تر فراهم گردد.
متن کامل [PDF 648 kb]   (499 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/1/15 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.