دوره 2، شماره 4 - ( 12-1387 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 36-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی ، sh.mohammadkhani@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (9383 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای جمعیت شناختی و سبک‌های مقابله‌ای در پیش بینی کیفیت زندگی معلمان شهر تهران بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 500 نفر از معلمان شهر تهران با میانگین سنی (1/41) و انحراف معیار 3/7 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقابله با موقعیت‌های استرس زا و پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد و زنان از کیفیت زندگی خود رضایت بیشتری دارند. بین کیفیت زندگی و سن رابطه معناداری به دست نیامد. سطح درآمد، سبک مقابله هیجان مدار، مسئله مدار، اجتنابی و سطح تحصیلی به ترتیب قوی‌ترین پیش بینی کننده‌های کیفیت زندگی معلمان بودند. این متغیرها در کل 21 درصد از واریانس کیفیت زندگی معلمان را تبیین می‌کنند. این یافته­ها نشان می‌دهد که کیفیت زندگی مفهومی ذهنی است که به ارزیابی فرد از زندگی و انتظاراتش وابسته است. مجموعه‌ای از متغیرهای جمعیت شناختی، اجتماعی، اقتصادی، و روان‌شناختی در کیفیت زندگی افراد نقش دارند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: 1387/12/25 | انتشار: 1387/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.