دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1396، دوره 11، شماره 3 1396 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 83-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی ، mastane.moradhaseli@gmail.com
2- گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (6276 مشاهده)
تصویر بدن یکی از عناصر اصلی سازنده شخصیت هر فرد است و به ادارک و احساسی که فرد از بدن خود دارد مربوط می شود. یکی از عواملی که به نظر می رسد روی تحول تصویر بدنی اثرگذار است، فضای مجازی است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تصویر بدنی دانش‌آموزان کاربر فضای مجازی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش نظریه زمینه‌ای انجام شده است. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تا رسیدن به اشباع نظری در 16 دانش‌آموز 8 تا 13 ساله که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، ادامه یافت. کدهای باز شامل 49 مفهوم و کدهای محوری شامل 9 مقوله است که شامل اثرپذیری از افراد، کمرنگ شدن عقاید مذهبی، عدم آگاهی، اثر روش‌های افراطی در زیبایی (عمل جراحی زیبایی)،  اثر تبلیغات، اثر تفاوت فرهنگی،  فراگیر شدن فضای مجازی، عوامل روان‌شناختی و تحول ارزشی می‌باشد که به عنوان کد محوری این پژوهش شناسایی شد. فضای مجازی در دوران معاصر هنجارهای فرهنگی را درباره تعریف از جنسیت و بدن تغییر داده است. همرنگ شدن با هنجارهای ساخته شده در فضای مجازی در زمینه تصویر بدنی، تحول طبیعی تصویر بدنی را مختل می کند.


 
متن کامل [PDF 1264 kb]   (2919 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/27 | پذیرش: 1396/10/13 | انتشار: 1396/10/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.