دوره 12، شماره 4 - ( دوره دوازدهم، شماره چهار 1397 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 109-94 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، akbari76ir@yahoo.com
2- معاونت پیشگیری قوه قضاییه
3- دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران.
4- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
5- دانشگاه تهران
6- معاونت پیشگیری قوه ی قضاییه تهران
7- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
8- روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد قم
چکیده:   (4841 مشاهده)
در هر جامعه‌ای سلامت‌روان نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تامین بهداشت روانی به آنان کمک می‌کند تا از نظر روانی و جسمی سالم و نقش اجتماعی خود را بهتر ایفا کنند. هدف از پژوهش حاضر، ساخت مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامت‌روان­شناختی دانش آموزان متوسطه دوم بود. برای این منظور خزانۀ آیتمی با 200 آیتم تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 119 آیتم جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش دانش­آموزان مدارس متوسطۀ دوم شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود. نمونه دربرگیرنده 642 نفر از دانش آموزان بودند که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس نشان داد بهترین راه‌حل عاملی هماهنگ با چهارچوب نظری برای این مقیاس، شش‌مؤلفه‌ای است. دامنه ضرایب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) مولفه‌های استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامت‌روان‌شناختی کودکان بین 63 /0 (رفتارهای ایذایی) تا 85 /0 (نقص در انجام تکالیف تحصیلی، خودگردانی، نقص توجه و بیش­فعالی، و خودآسیب‌رسانی) است. در مجموع، مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامت‌روان­شناختی دانش­آموزان متوسطه دوم، از شایستگی‌های روان‌سنجی نسبی برخوردار است و می‌توان از آن برای سنجش مشکلات هیجانی نوجوانان ایرانی با اهداف بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 577 kb]   (1381 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/10/12 | پذیرش: 1397/12/27 | انتشار: 1397/12/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.