دوره 13، شماره 2 - ( دوره سیزدهم، شماره دوم 1398 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 80-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی بالینی و سلامت،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، shahriarshahidi@hotmail.com
3- گروه بهداشت خانواده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی
4- گروه روان شناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (5197 مشاهده)
هدف از مطالعه ی کیفی حاضر، بررسی تعریف توانمندی­های منشی از نظر متخصصان و نوجوانان ایرانی بود. بدین منظور با روش نمونه­ گیری هدفمند، با ده نفر از متخصصان (شامل روان­شناسان، مشاوران و معلمان) در رابطه با تعریف 24 توانمندی منشی، مصاحبه ­ی نیمه ساختاریافته انجام شد. علاوه بر این، نظرات دو گروهِ  مجزا از نوجوانانِ کلاس نهم، در رابطه با تعاریف توانمندی­ها، به روش بحث در گروه­های متمرکز، گروه دختران (7 نفر) و پسران 6 (نفر) بررسی شدند. دانش ­آموزان بر اساس در درسترس بودن در زمان انجام مطالعه و تمایل شان به شرکت در بحث ­ها انتخاب شدند. داده ­ها با روش تحلیل محتوا و رویکرد مستقیم، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها نشان دادند که بین تعاریف پیترسون و سلیگمن (2004) و تعاریف متخصصان و نوجوانان ایرانی در رابطه با دوازده توانمندی، مطابقت وجود داشت اما در رابطه با سایر توانمندی­ها (از جمله توانمندی شجاعت، شور و شوق، صداقت) تفاوت ­هایی دیده شد. وجوه اشتراک و تمایز میان تعاریف، بحث شدند. با توجه به نتایج به دست آمده می­ توان گفت بین تعاریف توانمندی­های منشی در جامعه ­ی ایرانی و نظام طبقه ­بندی تقریباً مطابقت وجود دارد و این طبقه ­بندی می ­تواند در جامعه ­ی ایرانی و در سایر پژوهش­ های مرتبط با این حوزه به کار گرفته شود.
متن کامل [PDF 780 kb]   (1519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/5 | پذیرش: 1398/7/2 | انتشار: 1398/7/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.