%0 Journal Article %A Ghadampour, Ezatollah %A shafiei, Masumeh %A heidarirad, Hadees %T Relationships among Cyberbullying, psychological vulnerability and suicidal thoughts in female and male students %J Journal title %V 11 %N 3 %U http://rph.khu.ac.ir/article-1-3040-fa.html %R 10.29252/rph.11.3.28 %D 2017 %K Psychological Vulnerability, Suicidal Thoughts, cyberbullying, Students, %X هدف این پژوهش، بررسی رابطه مزاحمت­های سایبری با آسیب­پذیری روانی و افکار خودکشی در دانشجویان دختر و پسر بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ­ای در سال تحصیلی 95-96 از بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه لرستان انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش­نامه های اطلاعات جمعیت شناختی، آسیب پذیری روانی، افکار خودکشی و مزاحمت سایبری استفاده شد. داده ­های جمع آوری شده نیز با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون وz فیشر تحلیل شد. نتایج نشان داد، در میزان همبستگی نمره کلی افکارخودکشی با زیرمؤلفه­ های مزاحمت سایبری (قلدری و قربانی) بین دو گروه تفاوت معنی­ داری وجود دارد و همچنین بین دو گروه در متغیرهای آمادگی برای خودکشی با قربانی و تمایل به خودکشی واقعی با قلدری تفاوت معنی ­داری وجود دارد. در مجموع نتایج این پژوهش نشان می­دهد که ممکن است مزاحمت­های سایبری، افکار خودکشی و آسیب پذیری روانی را به دنبال داشته باشد و در این بین میزان افکار خودکشی دختران نسبت به پسران تفاوت معنی­داری وجود دارد. بنابراین مزاحمت سایبری می تواند یک عامل خطر بین فردی باشد که در افزایش احتمال افکار مرتبط با خودکشی به ویژه در دانشجویان نقش داشته باشد. %> http://rph.khu.ac.ir/article-1-3040-fa.pdf %P 28-40 %& 28 %! %9 Research %L A-10-3397-1 %+ Lorestan university %G eng %@ 2008-0166 %[ 2017