AU - Alipour, Ahmad AU - Ali Akbari Dehkordi, Mahnaz AU - Mousavi, Elhan TI - Effectiveness of LEARN Multifaceted Stress Management Program in Reducing Perceived Stress and Improving Irritable Bowel Syndrome (IBS) Symptoms PT - JOURNAL ARTICLE TA - rph JN - rph VO - 14 VI - 4 IP - 4 4099 - http://rph.khu.ac.ir/article-1-3611-fa.html 4100 - http://rph.khu.ac.ir/article-1-3611-fa.pdf SO - rph 4 AB  - این مطالعه یک گزارش موردی است که با هدف بررسی اثربخشی برنامه چندوجهی مدیریت استرس LEARN در کاهش استرس ادراک شده و بهبود علائم سندروم روده تحریک‌‌پذیر (IBS) انجام شد. نمونه این مطالعه شامل دو نفر زن مبتلا به IBS شدید بود که به صورت نمونه‌‌گیری در دسترس از میان مراجعه‌‌کنندگان به مطب پزشک فوق تخصص گوارش در منطقه ظفر شهر تهران بر اساس معیارهای ورود- خروج انتخاب شدند. استرس ادراک شده و شدت علائم IBS قبل از مداخله، حین اجرا و سه ماه بعد از پایان جلسات به ترتیب با استفاده از مقیاس استرس ادراک شده (PSS) و مقیاس GISR مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل نتایج با استفاده از رسم نمودار و محاسبه شاخص بهبودی با استفاده از فرمول گفته شده که بیانگر اثربخشی برنامه LEARN در کاهش استرس ادراک شده و شدت علائم گوارشی IBS بود. همچنین این بهبودی در پیگیری سه ماهه پس از مداخله در دامنه‌‌ای از 50 تا 56 درصد حفظ شد. بنابراین براساس مدل زیستی- روانی- اجتماعی برنامه چند وجهی LEARN به واسطه مؤلفه‌‌های اثرگذار می‌‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای بیماران مبتلا به IBS محسوب شود. CP - IRAN IN - 09127974631 LG - eng PB - rph PG - 104 PT - Research YR - 2021