Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1388
8
1
gregorian
2009
11
1
3
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه درمانگری کندال بر سبک های مقابله ای کودکان ایرانی مبتلا به اختلال های درونی سازی شده
The effectiveness of Kendall’s coping cat protocol on coping strategies of Iranian children afflicted with internalized disorders
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی برنامه درمانگری Coping cat بر سبک های مقابله ای کودکان( 9 تا 11 ساله) مبتلا به اختلال های درونی سازی شده انجام گرفت. روش پژوهش، تجربی واقعی و در قالب یک طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان مبتلا به اختلالهای درونی سازی شده شهر تهران و نمونه پژوهش مشتمل بر 80 کودک (40کودک گروه آزمایش و 40 کودک گروه کنترل) بود که بر اساس ارزیابی مادران، معلمان و مصاحبه تشخیصی به شیوه تصادفی از جمعیت عادی انتخاب شده بودند و مدت 16 جلسه برنامه درمانگری Coping cat را دریافت کردند. ابزار پژوهش فرمهای فهرست رفتاری کودک(CBCL) و فرم گزارش معلم(TRF) نظام سنجش مبتنی بر تجربه آشنباخ( آشنباخ و رسکورلا،2001)، مصاحبه تشخیصی درمانگر و پرسش نامه راهبردهای مقابله ای فرایدنبرگ و لویس(1992) بود که کودکان هر دو گروه قبل و بعد از برنامه درمانگری توسط آنها مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس عاملی نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در سبکهای مقابله ای سازش یافته، سازش نایافته و انزوای مایوسانه در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد و عامل جنس تاثیر تعدیل کننده ای بر نتایج نداشت
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of coping cat protocol on the coping strategies of children, aged 9 to 11 years old, afflicted with internalized disorder. This study was a true experimental research including pretest, posttest and a control group. The population of the study was all the children afflicted with internalized disorder in Tehran, Iran, and the sample of the study consisted of 80 children (40 children in the experimental group and 40 children in the control group) who were randomly selected based on the parents and teacher’s reports and interviews and the subjects received 16 sessions of coping cat program. Child Behavior check list(CBCL) , Teacher Report Form(TRF) of Achenbach system of Empirically Based Assessment(Achenbach & Rescorla, 2001), clinical Diagnosis Interview and Frydenberg & Luise’s(1992) coping strategies Questionnaire were used to evaluate the two groups before and after receiving treatment protocol. The factorial analysis of covariance revealed that there was significant difference between experimental and control groups in terms of adjusted, unadjusted and solicitous coping strategies after posttest stage and gender factor did not moderate the outcomes.
برنامه درمانگری COPING CAT , اختلالهای درونی سازی شده , سبکهای مقابله ای ,
coping cat protocol , Internalized disorders & coping strategies ,
59
68
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-122&slc_lang=fa&sid=1
Parirokh
Dadsetan
پریرخ
دادستان
10031947532846009436
10031947532846009436
No
دانشگاه تهران
Maryam
Tehranizadeh
مریم
طهرانی زاده
tehranizadeh_maryam@yahoo.com
10031947532846009437
10031947532846009437
Yes
دانشگاه پیام نور
Kazem
Rasolzadeh Tabatabaye
کاظم
رسول زاده طباطبایی
rasool1340@yahoo.com
10031947532846009438
10031947532846009438
No
دانشگاه تربیت مدرس
Parviz
Azadfallah
پرویز
آزاد فلاح
azadfa_p@modares.ac.ir
10031947532846009439
10031947532846009439
No
دانشگاه تربیت مدرس
Ali
Fathi- Ashtiany
علی
فتحی آشتیانی
afa1337@gmail.com
10031947532846009440
10031947532846009440
No
دانشگاه تربیت مدرس