Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
8
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل بین فرهنگی روابط بین وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در میان دانشجویان ایرانی و سوئدی
Cross-Cultural Analysis of the Relationships between Negative Life Events, Academic Stress and Subjective Well-being among Iranian and Swedish University Students
پژوهشي
Research
مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی بینفرهنگی ساختارـ محور روابط درونگروهی وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. 205 دانشجو (100 ایرانی و 105 سوئدی) به مقیاس وقایع منفی زندگی، پرسشنامهی استرس تحصیلی، برنامهی عاطفهی مثبت و منفی و مقیاس رضایت از زندگی پاسخ دادند. تحلیل روابط وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان ایرانی و سوئدی با استفاده از چند طرح تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی انجام شد. نتایج طرحهای تحلیل رگرسیون نشان داد در حالیکه تفاوت بین دانشجویان ایرانی و سوئدی از نظر روابط ساختار ـ محور وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی از نظر آماری معنادار نبود، اما، نتایج مقایسههای درونگروهی نشان داد که در بین دانشجویان ایرانی در مقایسه با دانشجویان سوئدی، وقایع منفی زندگی در پیشبینی استرس تحصیلی و مؤلفههای شناختی و هیجانی بهزیستی ذهنی، و استرس تحصیلی در پیشبینی بهزیستی ذهنی از توان نسبی بالاتری برخوردار بودند. نتایج پژوهش حاضر در پیشبینی بهزیستی ذهنی، بر تشابه ویژگیهای کارکردی وقایع منفی زندگی و استرس تحصیلی دانشجویان ایرانی و سوئدی تأکید میکند.
The purpose of this study was to provide a structure- oriented cross-cultural comparison of the within-group relationships between the negative life events, academic stress and subjective well-being among the Iranian and Swedish undergraduate students. On a sample consisting of 205 students (100 Iranian, 105 Swedish) the negative Event Scale, Academic Stress Questionnaire, Positive and Negative Affect Schedule and Satisfaction with Life Scale were administrated. Hierarchical regression analysis was used to assess the relationships between the multiple factors in both groups. Results of the multiple regression analysis showed that there was no significant difference between the Iranian and Swedish students in terms of the structure –oriented relations of the negative life events, academic stress and subjective wellbeing. However, the results of within-group comparisons showed that among the Iranian students, in comparison to the Swedish students, the negative life events had a high ability in predicting the academic stress and the emotional and cognitive components and that the academic stress had a high ability in predicting the subjective wellbeing. Results of the present study put an emphasis on the similarity of applied features of negative life events and academic stress among the Iranian and Swedish students in predicting the subjective wellbeing.
تحلیل بینفرهنگی , وقایع منفی زندگی , استرس تحصیلی , بهزیستی ذهنی. ,
Cross-cultural analysis , negative life events , academic stress , Subjective Well-being ,
1
10
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-12&slc_lang=fa&sid=1
Omid
Shokri
امید
شکری
oshokri@yahoo.com
100319475328460051
100319475328460051
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
Mohammad Naghi
Farahani
محمدنقی
فراهانی
framn37@yahoo.com
100319475328460052
100319475328460052
No
دانشگاه خوارزمی
Reza
Kormi Nouri
رضا
کرمی نوری
Reza_Nouri@yahoo.com
100319475328460053
100319475328460053
No
دانشگاه اربرو سوئد
Alireza
Moradi
علیرضا
مرادی
moradi@khu.ac.ir
100319475328460054
100319475328460054
No
دانشگاه خوارزمی